"Längtar man inte efter att få mötas på riktigt nu?"

Den senaste tiden har varit tuff för många verksamheter, även för Luleå stifts lägergårdar. Ser man någon ljusning nu när vardagen börjar återgå till det nya normala? Vi ställde frågan till personal på Strömsundshemmet utanför Råneå, Munkvikens lägergård i Lövånger och Kyrkans fjällgård i Jäkkvik.

- Längtar man inte efter att mötas på riktigt nu? Digitalt är väl bra men tänk på alla samtal som förs på en fikastund eller över en god lunch, de där viktiga mötena mellan människor, säger Ingalill Juhlin, som arbetar som föreståndare på Strömsundshemmet so är beläget fyra kilometer norr om Råneå i Norrbotten.

- Vi kan ju erbjuda dagläger, att man samlas för ledarutbildningar, konfirmand- eller familjeläger, ja det mesta.

Tiden under de senaste 1,5 åren beskriver Ingalill Juhlin som tuff och berättar att pandemin har påverkat verksamheten mycket.

- Tillvaron under covid-19 har varit föränderlig får man väl säga. Det har varit ganska bökigt och jobbigt och vi har fått ändra planerna hela tiden, ständigt med en reservplan bakom örat. Vi har fått uppskattning från våra kunder om hur snabbt vi faktiskt kunnat anpassa oss till rådande restriktioner.

Strömsundshemmet består av 14 byggnader och 25 000 kvadratmeter mark. Här har man sin egen skog runt hörnet, maten lagas från grunden och med svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt.

-  Att hålla utbildningar eller temadagar om klimat och skogsbruk hos oss är ett tips, fortsätter Ingalill Juhlin. Eller att man gör som Kalix församling och bokar ett dagläger för familjer, gärna i samarbete med aktuell kommun.

Äldre byggnader och bad goda minnen för konfirmander
- Konfirmanderna brukar längta tillbaka, det får vi ofta höra när de återvänder som ledare, de nämner då våra kyrkstugor och Norrbottensgårdar, bad- och bastumöjligheter och säger att vi inte får ändra på något, berättar Ingalill Juhlin.

- Vi ser fram emot vår vintermarknad i november och vårt dignande julbord i december. Men önskescenariot nu är att vi får ta emot och ta väl hand om Luleå stifts församlingar.
- Det är bara att ta bussen hit från Luleå, Haparanda, Kalix eller Piteå!

Kajakpaddling är en av sysselsättningarna sommartid i Munkviken.

På Munkvikens lägergård i Västerbotten har man lång erfarenhet av att ta emot gäster och här har man under decennier samlat barn och unga till läger.
Eva Johansson, verksamhetsansvarig på  Munkviken beskriver också hon tiden under pandemin som kärv, så pass att man har man behövt permittera personal.

- Det börjar ändå kännas lite hoppfullt nu när restriktionerna tas bort. Men det har varit tufft.
- Vi blev deltidspermitterade i april i fjol, annars hade vi gått i konkurs.
- Fån april 2020 hade vi nästan inga gäster alls så vi tog tillfället i akt och renoverade några rum i stället.

- I stället för att ha julbord förra året gjorde vi en anpassning så att folk kunde hämta hem julmaten som take-away och det var många som tyckte om den lösningen.

Hoppfullt bokningsläge i höst

Trots att höstmörkret är här känns tillvaron ljusare för Munkviken menar Eva Johansson:
-  I höst ser det bra ut med bokningar i form av någon konferens och kortare konfirmationsläger från olika församlingar i Luleå stift. Vi har också ett barnläger med de församlingar vi samarbetar med, några retreater, en ledarskola och några konfirmanduppstarter inbokade. Och förhoppningsvis kan vi ha vårt julbord som vanligt i vinter.
- Även om läget är svårt ekonomiskt hoppas vi att det ska gå vägen.

Kyrkans fjällgård i Jäkkvik ligger vid sjön Hornavan.

I byn Jäckvik, med anor från tidigt 1800-tal, nordväst om Arjeplog och vid sjön vid sjön Hornavan, ligger Kyrkans Fjällgård. Även här har man känt av pandemins framfart.

Mats Björk, projektledare på Kyrkans fjällgård:
- ​Lägerverksamheten försvann helt under pandemin, det fanns ingen gruppverksamhet alls. Men det andra benet som gården står på är tillfällig turism i form av fjälllvandring och här ser vi en fördubbling av vandrare från 2019-2021. Kungsleden går förbi utanför knuten här, så det har sin förklaring.
- Nu ser vi att även lägerbokningarna börjar smyga i gång lite grann och vi välkomnar alla att besöka oss!