Kyrkvaktmästarna i Nederluleå kyrka utsedda till Årets medarbetare i Luleå stift 2018

Luleå stifts medarbetarpris 2018 går till kyrkvaktmästarna i Nederluleå kyrka: Mattias Boström, Mika Aheinen, Fredrik Kemi och Ann-Louise Isaksson. De får utmärkelsen för sitt inkännade och engagerade sätt att bemöta dem som kommer till kyrkan.

Kyrkvaktmästarna i Nederluleå kyrka får utmärkelsen för att de på ett föredömligt inkännande och engagerat sätt bemöter alla som kommer till kyrkan.
Mika Aheinen, Mattias Boström, Ann-Louise Isaksson och Fredrik Kemi tycker det är roligt att få bli uppmärksammad i sitt yrke.
   – Det är yrkesstolthet, man är stolt över sitt jobb och vill göra sitt bästa, säger Mika Aheinen.

Bemötande och uppmärksam

Ofta är kyrkvaktmästaren den första du möter när du kommer in i en kyrka, oavsett om du kommer som turist eller till en begravning.
   – Det är en viktig roll vi har, att vara bemötande och uppmärksam på vad man kan hjälpa till med, säger Mattias Boström.
   – Att läsa av hur de mår när de kommer in i kyrkan också, så man vet att man tar dem på rätt sätt, fyller Mika Aheinen i och berättar att många vill prata av sig vid begravningar.

vill vara med i planeringen redan från början

Gruppen berättar om risken att de som arbetar med verksamhetsstöd i kyrkan ofta hamnar "längst ut på svansen", något de försöker vända på.
   – De kanske funderar på att göra en annorlunda gudstjänst eller en aktivitet under en gudstjänst. Då är vi där och kan ge input, säger Mattias Boström.
   Och det har skett en förändring de senaste åren.
   – Det har skett en otroligt stor förändring. Vi var ganska hårda mot dem när vi sa att vi måste få vara med och tycka till, berättar Ann-Louise Isaksson.
   Fredrik Kemi instämmer:
   –Det känns som att det här arbetslaget, vi jobbar med varandra och med våra medarbetare som vi har runtomkring oss.

Nederluleå församling