Foto: Tegs församling

Kyrkan värdefull aktör vid vaccinering

Flera församlingar i Norrbotten och Västerbotten är behjälpliga när vaccinationer mot Covid-19 börjat på allvar. Här är några exempel på hur Svenska kyrkan samarbetar med hälsocentralerna.

Runtom i Luleå stift ställer nu församlingar upp i samband med vaccinationerna mot Covid-19. Drygt 40 personer har hittills ställts sig till förfogande. Att kyrkan konkret kan bidra är något biskop Åsa Nyström ser positivt på:
   – Det gör mig stolt att Svenska kyrkan ses som en värdefull aktör och samarbetspart i kampen mot Covid-19. Det gläder mig att både kyrkans lokaler och personal erbjuds och tas i anspråk. Kyrkans uppdrag är att se var utsattheten i samhället är som störst, därför känns det extra bra att vi får bidra så att vaccin kan ges på ett tryggt sätt, säger Åsa Nyström.

Kyrkan som vaccinationslokal

I Umeå används Tegs kyrka som vaccinationslokal, ett samarbete som församlingsherde Katrin Nymberg och personalen är glad över. "Under året som gått har vi som personal så ofta diskuterat hur vi är en stöttepelare till samhället genom pandemin, det har handlat om saker såsom regelbundna samtal till den som är ensam, eller färdiglagad mat till den som är sjuk. Vi är så glada att även kyrkan som lokal kan ta sin plats i kampen mot pandemin.", skriver hon på församlingens Facebooksida.
   Samarbetet med Tegs hälsocentral har uppmärksammats av bland andra VK och SVT Västerbotten.

Malin Lindahl har klätt sig varmt och säkert för att vara vaccinvärd i några timmar utanför Kåge hälsocentral. Foto: P-O Sjödin/Skellefteå pastorat

Församlingen tog kontakten

I Kåge hjälper Kågedalens församling till, något som Megafonen skriver om. Främst gäller det att hjälpa folk att hitta rätt. Det var församlingen själv som tog kontakt med hälsocentralen.
   – Coronan har ju bromsat in den vanliga verksamheten, så vi erbjöd oss att vara till hjälp om det skulle behövas, säger församlingsherde Jörgen Klingstedt.

Naturligt att möta människor

I Boden har ett tiotal personer ur pastoratets arbetslag valt att hjälpa till som vaccinationsvärdar.
   – En del av vårt jobb som personal i en församling är att möta människor vilket är naturligt för oss. Så att vara här som värdar och prata med folk har varit jättetrevligt, säger Carina Westbrandt, församlingspedagog i Överluleå församling, till NSD.

Applåd från hälsocentralen

Även Sävar-Holmöns församling ställer upp med entrésvärdar, vilket hälsocentralen uppmärksammar i VK:s "Applåden": "Tack vare er fantastiska insats kan våra duktiga sköterskor fokusera på att ge vaccinet utan kö och trängsel. Tack!"

Umeå med älven i förgrunden

Svenska kyrkan i Umeå

I vardag och helg, glädje och sorg finns vi här för varandra. Välkommen till Svenska kyrkans alla sammanhang i Umeå och Tavelsjö.

Svenska kyrkan Boden

Här i Boden lever vi närhetsliv. Ett liv där du har nära till allt som är viktigt i livet. Även till din kyrka. I nöd och lust, i tro och tvivel, i vardag och helgdag. Svenska kyrkan i Boden delar gärna din tillvaro var du än befinner dig i livet, och erbjuder ett brett utbud av verksamhet för alla åldrar.

Sävar-Holmöns församling

Sävar, Botsmark, Bullmark, Täfteå och Holmön - i din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap.