Kinamockaskogen aktuell med ny säsong

Hallå där, Kent Wisti och Susanne Dahl, nu är det dags för en ny säsong av er podd Kinamockaskogen. Vad kan vi se fram emot 2022?

Vad kan vi förvänta oss av Kinamockaskogen 2022?

– Vi fortsätter att föra samtal utifrån vår egen nyfikenhet om det där meckiga vi kallar livet. Precis som livet är Kinamockaskogens ämnen spretiga vid en första anblick men allt hänger ju ihop. Vi kommer bland annat att möta sanningen, döden och det goda livet. Redan nu kan man höra Polarbröds vd Karin Bodin prata om chefen och operasångaren Rickard Söderström prata om kroppen. Det är totalt 12 avsnitt som släpps varje söndag under våren.

Varför har podden tagit ett så långt uppehåll?

– Vi har inte resurserna och utrymme att publicera ett avsnitt i veckan löpande, utan får passa på att spela in när vi befinner oss på samma plats som gästen. Det är ett evigt pusslande. Vi vill sitta i samma rum som gästen rent fysiskt. Vi tror att det gör något viktigt med samtalet.

Vilket avsnitt blev inte alls som ni tänkt er och varför?

– Inget avsnitt blir egentligen som vi har tänkt oss och det är nog lite poängen. Om vi visste vad som skulle hända skulle det ju vara onödigt att göra podden. Då kunde vi i stället skrivit små traktat och spritt på gatorna.

Har ni några drömgäster?

– Vi har massor av drömgäster som vi bollar hela tiden. Men egentligen är det inte gästen i sig som är det viktiga utan ämnet, perspektivet och samtalet som bara startar. Meningen är att samtalet fortsätter runtom i landet i olika former, och det får vi små rapporter om att det sker på folkhögskolor, universitet, konfirmandgrupper etcetera.

Vilket avsnitt får man absolut inte missa?

– Det är en jättesvår fråga. Alla avsnitt har ju något. Men kanske en lite extra puff för samtalet med Torbjörn Sjöström om sanning och samtalet med Joel Halldorf om det goda livet. Det känns som oerhört angelägna samtal.

AVSNITT VÅREN 2022

Podden finnns där poddar finns, exempelvis här

Avsnitt 1, den 6 mars
Chefen i Kinamockaskogen med Karin Bodin, Vd Polarbröd, Umeå