Foto: Holmsunds församling

Holmsunds församling inviger lekkyrka

Lekhörnan i Obbola kyrka har utökats med en lekkyrka. Där kan barnen genom leken få hjälp att förstå, uppleva och bearbeta sina egna upplevelser av till exempel sorg vid en begravning.

Vad är det för saker prästen har där framme på altaret en söndag? Hur går egentligen ett dop till? Hur känns det att gifta sig? Det är bara några av alla de frågor som barn har kring kyrkans ceremonier och gudstjänster.

I Obbola kyrka har den tidigare lekhörnan utökats med en lekkyrka där barnen genom leken får hjälp att förstå, uppleva och bearbeta sina egna upplevelser. Det kan till exempel vara glädjen vid ett dop eller sorgen vid en begravning.

I lekkyrkan finns lådor med saker som behövs i leken. Det är allt från prästens kläder till oblater, brudbuketter, kista med mera.

Evelina Forssell

Se även församlingens hemsida

Invigning

Lekkyrkan invigs den 30 augusti klockan 17.00, i samband med en informationsträff om kyrkans barnverksamheter.