Grattis Bibeln!

Nyhet Publicerad Ändrad

Visste du att det tar ungefär 15 år att med moderna hjälpmedel översätta bibeln? Söndagen den 19 januari tar vi därför upp rikskollekt till Bibelsällskapets arbete med bibeln när vi firar Bibelns dag. Att katolska kyrkan från och med i år firar på samma datum är nytt - och du kan varje dag följa en bibelläsningsplan i en app!

Varför har vi en särskild bibeldag? Ja, ända sedan 1876 har Svenska kyrkan en gång om året tagit upp rikskollekt till Bibelsällskapets arbete att göra Bibeln översatt, känd, tillgänglig och använd. Sedan 1997 firas Bibelns dag alltid den tredje söndagen i januari, och alla kristna i Sverige får tillfälle att fokusera extra på just Bibeln.

Snabba bibelfakta:

* Bibeln har funnits översatt till svenska sedan 1541. Nya utgåvor är på väg på lule- och sydsamiska och meänkieli. 2019 lanserades nordsamiska Biibbal av bibelsällskapen i Norge, Sverige och Finland.

* Det tar 12 till 15 år med moderna hjälpmedel att slutföra arbetet med varje översättning, sedan är det dags för sättning och publicering.

* Bibeln finns översatt till cirka 700 språk, men det talas över 7 000 språk i världen. Ungefär 4 000 språk har inte ens en del av Bibeln översatt.

Läs Bibeln via appen Bible 2020. Foto: Tamara Harris

* Vill du också läsa bibeln regelbundet? Människor med 1 000 språk, som talas i 100 länder, följer en och samma läsplan detta år. Ladda ner appen Bible 2020, här finns Bibelsällskapets bibelläsningsplan Bibel 2020. I appen går det att spela in sig själv, sedan kan bibelläsare på andra delar av klotet ta del av klippet och känna att de hör till en större gemenskap.

* Bibel 2000 fyller tjugo år i år! Det gör att Svenska Bibelsällskapet påbörjar provöversättningar av Markusevangeliet, Filipperbrevet och Första Johannesbrevet. Dessa kan komma att utgöra en bas i nästa officiella översättning.Den 9–10 mars kan den som vill delta i fördjupningsdagar i Uppsala kring de nya provöversättningarna.​

* Även katolska kyrkan firar från och med i år. Nu har påve Franciskus fastslagit att från och med 2020 firar katolska kyrkan årligen ”Guds ords söndag” samma dag som Bibelns dag. Påve Franciskus skriver i ett apostoliskt brev:
”Bibeln kan inte bara vara några utvaldas kulturarv”, och betonar att, ”Bibeln är Guds folks bok som skapar enhet – Guds ord enar de troende och gör dem till ett enda folk."
”Även om åsikter och tolkningar spretar och människor har svårt att hålla sams erbjuder Bibeln en knutpunkt kring vilken alla får samlas, oavsett."

Värt att fira Bibelns dag alltså!