Foto: Svenska kyrkan i Umeå

Firar tio år med samkönade vigslar under Umepride

Svenska kyrkan i Umeå uppmärksammar att det är tio år sedan Sverige fick en könsneutral äktenskapslag och Svenska kyrkan beslutade om samkönad vigsel. Tioårsjubileet firas med att inbjuda till drop in-vigsel under Umepride.

Den 1 maj 2009 fick Sverige en könsneutral äktenskapslag. I oktober samma år beslutade kyrkomötet om kyrklig samkönad vigsel i Svenska kyrkan. När samkönade vigslar nu firar tioårsjubileum har Umeå stads kyrka öppet för drop in-vigslar fredag den 27 september.
   – Det är oerhört fint att få bevittna och bekräfta människors vilja att älska och dela livet med varandra, säger Susanne Dahl, studentpräst och engagerad i Regnbågsgruppen.
   Hon är en av tre präster som viger brudpar under dagen.

Tredje året med drop in-vigslar

Det är tredje året som Svenska kyrkan erbjuder drop in-vigslar i samband med Umepride. Det är tionde året som kyrkan är engagerad i Umeås pridehelg.
   – Pride handlar om mänskliga rättigheter. Även om vi har kommit långt så är vi inte framme än. Det finns fortfarande många hbtq-personer som lever med hot och hat. Vi behöver hela tiden måna om de rättigheter vi vunnit och fortsätta kampen, säger Susanne Dahl.

Svenska kyrkan i Umeå

Svenska kyrkan under Umepride 2019

• Fredag 27 september kl 15-20 Drop in-vigslar i Umeå stads kyrka
  • Lördag 28 september Deltar i Prideparaden
  • Lördag 28 september kl 16.00 Regnbågsmässa i Umeå stads kyrka. Tioårsjubileum med regnbågsbubbel från kl 15.30.
Umeå med älven i förgrunden

Svenska kyrkan i Umeå

I vardag och helg, glädje och sorg finns vi här för varandra. Välkommen till Svenska kyrkans alla sammanhang i Umeå och Tavelsjö.