Foto: Mikael Stjärnberg

Ekumeniska böneveckan i 120 länder - start på lördag!

Böneveckan för kristen enhet är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder 18-25 januari. Det är många aktiviteter i Luleå stift under denna vecka då t ex S:t Örjans församling i Skellefteå gästas av författaren och pastorn Tomas Sjödin.

"Ekumenik handlar i grunden om relationer. Ekumeniskt arbete strävar efter Kristi kyrkas synliga enhet och stärker de kristnas inbördes gemenskap i ord och handling.Katoliker, ortodoxa, pingstvänner och svenskkyrkliga ... Även om kristenheten är uppdelad i olika kyrkor och samfund, så är de egentligen bara olika delar av den enda världsvida kyrkan. När delarna samtalar och samverkar kallas det för ekumenik."

Så förklarar Sveriges kristna råd den ekumeniska böneveckan.

På lördag inleds den ekumeniska böneveckan för 2020 och den infaller alltså samma datum varje år, 18-25 januari. I Luleå stifts kalender hittar du alla aktiviteter i Luleå stift).

Människor på flykt är temat för årets bönevecka. Detta präglar utformningen av innehållet som är en uppmaning att visa gästfrihet för människor på flykt utifrån den verklighet som Malta lever i med många båtflyktingar som kommer över Medelhavet. Temat är hämtat från Apostlagärningarna 28 :2 då Paulus led skeppsbrott på Malta.

Åsa Nyström laddar inför söndagens ekumeniska gudstjänst i Luleå domkyrka. Foto: Hanna Wallenberg

Biskop Åsa Nyström håller i den ekumeniska gudstjänsten i Luleå Domkyrka söndagen den 19 januari.

– Här i Luleå har den ekumeniska gruppen som jobbat med programmet valt ett skapelseteologiskt perspektiv, ”Jorden vi ärvde”. Men jag vill också hjälpa oss att se bortom Luleås horisont - mot Malta denna gång, berättar hon.

S:t Örjans församling i Skellefteå har en spännande gäst 18-19 januari då författaren och pastorn Tomas Sjödin kommer för att hålla temahelg. Per-Olov Sjödin har intervjuat Tomas Sjödin inför besöket.

– Temahelgen om bön handlar om Det inre livets allemansrätt, berättar han.

Tomas Sjödin, som föddes i Kramfors och växte upp inom pingströrelsen, är främst verksam som skribent och författare i dag. Hans ord om kärlek, tro och hopp har, enligt Kyrkans Tidning, gått rakt in i svenska folkets hjärta.

– Jag är en ganska hoppfull och optimistisk människa, säger han till tidningen. I höstas släppte han sin tredje krönikebok, Lita på att det ljusnar (Libris), och den bjuder på 71 texter om livet och om att möta tillvarons mörker med hoppet om att vi omges av goda krafter. Stilla plats Tomas kommer till församlingen under mitten på januari och han ska då tala om ingångar till den förunderliga värld som kallas bön.

– Livet är fullt av överraskningar och inget liv är så överraskande som bönelivet. Hans seminarium under lördagen handlar om tystnaden och bönen under rubriken I stormens öga.

– Det handlar om den utrotningshotade tystnaden i vår värld och om vikten av att skapa en avskild och stilla plats i sitt liv, berättar han och tillägger:

– En inre plats där man kan uppfatta Guds viskningar och de svaga signalerna från sin egen längtan. Vad jag vill att mitt liv ska vara, bära och ge.