Foto: Akar Holmgren

"Det känns som en bön har gått i uppfyllelse"

Nyhet Publicerad Ändrad

2018 års samiska kulturpristagare har ”bidragit till ökad trygghet och hemkänsla för samer i kyrkorummet”. Stort, overkligt och en bön som gått i uppfyllelse – så beskriver ena pristagaren, Porjusbon Anna-Stina Svakko, det glada beskedet.

Samiska rådet i Svenska kyrkan har utsett sameslöjdsmästaren Anna-Stina Svakko, Porjus, och konsthantverkaren Birgitta Ricklund, Själevad, till 2018 års pristagare av det samiska kulturpriset. De får priset för sitt arbete med att gestalta samisk andlighet och formspråk i en kyrklig kontext.
   – Vi är superglada, det känns helt overkligt. Giitu! Ett stort tack, så klart, till det samiska rådet, säger Anna-Stina Svakko.

Ökad trygghet och hemkänsla i kyrkorummet

Det behöver inte vara något massivt, jag såg Kirunas kyrkoherde på tv och hon hade en liten samisk silverbrosch. En så liten gest kan öppna för ett helt folk.

I motiveringen skriver Samiska rådet att pristagarna genom projektet Staakebaalka (på svenska, "En väl upptrampad stig") har synliggjort samisk identitet och mångfald inom Svenska kyrkan och bidragit till ökad trygghet och hemkänsla för samer i kyrkorummet.
   – Pristagarna har bidragit till att utveckla och synliggöra samiskt kyrkoliv inom Svenska kyrkan och deras arbete är viktigt för relationen mellan Svenska kyrkan och samerna, säger Ingrid Inga, ny ordförande för Samiska rådet i Svenska kyrkan.

Samisk kräkla och altarbrute i Härnösand

På samernas nationaldag, den 6 februari, invigde Härnösands biskop den nya samiska kräklan som Birgitta Ricklund tillverkat. Den mottogs vid en högmässa i Härnösands domkyrka då det samiska altarbrun som Anna-Stina Svakko tillverkat till Mariakapellet invigdes.
   – Härnösand är den första domkyrkan med ett samiskt altare, det är jättestort för oss. Det behöver inte vara något massivt, jag såg Kirunas kyrkoherde på tv och hon hade en liten samisk silverbrosch. En så liten gest kan öppna för ett helt folk, säger Anna-Stina Svakko.

Anna-Stina Svakko och Birgitta Ricklund i Härnösands domkyrka, tillsammans med domprost Kent Nordin och biskop Eva Nordung Byström. Foto: Lena Vik/Härnösands pastorat

Samisk trygghet – inte bara färgen på blommorna

Anna-Stina Svakko träffade Birgitta Ricklund för sex år sedan, då hennes mamma var svårt sjuk och hade en önskan om en kista i form av en blå ackja.
   – Kontexten blev så tydlig för mig, med samisk trygghet i kyrkorummet. Samisk trygghet är inte bara färgen på blommorna, som det kan vara i en del kyrkor, det är form och samiskt igenkännande, säger Anna-Stina Svakko.

Prisutdelning i november

Det samiska kulturpriset delades ut på tisdagen den 20 november, under kyrkomötets andra session i Uppsala.

Hur ska ni fira?
   – Först måste vi träffas! Men jag hoppas att vi kan äta en god middag, förhoppningsvis med några som hjälpt oss längs vägen. Det känns som en bön har gått i uppfyllelse, säger Anna-Stina Svakko.

Tidigare pristagare

2015 Maj Lis Skaltje
2016 Lars-Anders Baer
2017 Amanda Kernell

Flicka i samedräkt tänder ljus i ljusbäraren.

Samiska

Sedan flera år pågår en viktig utveckling av kyrkans arbete på de samiska språken och med att inkludera det samiska i kyrkans tro och liv.

Samiskt kyrkoliv i Luleå stift

Varje församling i Svenska kyrkan anger i sin församlingsinstruktion hur man arbetar på bland annat samiska. Luleå stifts uppgift är att främja det arbetet.

Invigning av altarbrun i Härnösands domkyrka

Söndagen den 18 mars firade vi en fantastisk högmässa med mottagning av biskopens nya kräkla i samiskt hantverk av Birgitta Ricklund. Samtidigt invigde vi också ett samiskt altarbrun av Anna-Stina Svakko till Mariakapellet. Väl på plats upplevde vi alla att den alltid varit där. Mariakapellet blev komplett!