Foto: Ikon

Designa ny symbol till Samiska rådets diplom

Är du mellan 10-25 år och har samiskt ursprung? Ta chansen - du kan vinna ära och prispengar genom att utforma den nya symbolen till diplomet som delas ut vid Samiska rådets årliga kulturpris.

Samiska rådet vill med sitt årliga kulturpris uppmärksamma och belöna särskilda insatser som gjorts för att främja samiska intressen i kyrka och samhälle, tros- och livsfrågor eller främjande och synliggörande av samisk kultur och samisk identitet.

Nu vill man uppdatera det diplom som delas ut till den årliga vinnaren. Var med och tävla, så här går det till:

VAD? Utforma en bild/symbol som sedan ska användas på ett diplom till Samiska rådet i Svenska kyrkans årliga kulturpris*
NÄR? Sista datum att skicka in bidrag är den 15 maj 2020.
Vinnarna utses av en jury bestående av ledamöter i Samiska rådet i Svenska kyrkan samt personal från Kyrkokansliet i Uppsala. Vinnaren presenteras i juni 2020
HUR? Skicka ditt bidrag till Lisbeth Hotti Svenska Kyrkan 751 70 Uppsala eller digitalt via e-post lisbeth.hotti@svenskakyrkan.se.
VEM? Tävlingen är öppen för alla samiska ungdomar i åldern 10-25 år. Max ett bidrag per person. TIPSA gärna vidare om du inte tillhör målgruppen.
PRIS till den som vinner designtävlingen: 5000 kronor

2019 gick Samiska rådets kulturpris till Randi och Thomas Marainen från Övre Soppero.

Foto: Magnus Aronson/Ikon