Foto: Emma Berkman/Luleå stift

Nu är psalmboken på meänkieli klar

Nyhet Publicerad Ändrad

På den första söndagen i advent, den 2 december, skedde ett unikt boksläpp i Korpilombolo kyrka. Då presenterades Virsiä meänkielelä, den första psalmboken på meänkieli.

120 psalmer, de flesta välkända, har valts ur Den svenska psalmboken för att passa årstider, kyrkoårets helger och olika typer av gudstjänster.
   – Det känns jätteroligt, det är verkligen är stort och kommer göra det så mycket enklare att fira gudstjänst på meänkieli, säger Ritvaelsa Seppälä, stiftsadjunkt på Luleå stift.
   Utöver Svenska kyrkans psalmer finns också "Bastupsalmen" och Tornedalssången, som passar bra i tornedalen.

Översättningsarbete över åtta år

För bara tio år sedan fanns inget gudstjänstmaterial på meänkieli. Översättningsarbetet började år 2010 och genom åren har sju översättare medverkat, bland andra Bengt Pohjanen som tidigt översatte de fyra evangelierna.
   – Det har varit så roligt att översätta för att det är poesi. Det har varit en estetisk upplevelse, en andlig interaktiv kulturupplevelse, säger Ritvaelsa Seppälä.

Boksläpp under Nattfestivalen

Boksläppet skedde under Nattfestivalen i Korpilombolo, den 2 december klockan i Korpilombolo kyrka.
   Psalmboken presenterades med en psalmkonsert tillsammans med Surunmaa, Bo Lindberg, Birgitta Rantatalo och Tallbokören. Medverkade vid boksläppet gjorde också Hans Stiglund, tidigare biskop i Luleå stift, och några av översättarna.

Gudstjänst på meänkieli

Tidigare på dagen, klockan 11.00, firades gudstjänst på meänkieli i Korpilombolo kyrka.

Köp boken

Psalmboken kan beställas från Svenska kyrkans webbshop. Den kostar 175 kronor styck.

En sverigefinsk och en finsk bordsflagga samt två brinnande stearinljus står i ett fönster.

Meänkieli och finska

Svenska kyrkan är en flerspråkig kyrka som rymmer många kulturer. En stor del av befolkningen i Luleå stift talar meänkieli och/eller finska som första språk.

Psalmer på meänkieli på skiva och Spotify

Sommaren 2016 lanserades en CD-skiva med svenska psalmer översatta till meänkieli av gruppen Surunmaa. Nu finns skivan att lyssna till på Spotify och att beställa från Luleå stift.