Foto: Holmsunds församling

Återbrukade dopklänningar i Holmsund

I Holmsunds församling kan nu även äldre barn låna dopklänning. Att bebisar vuxit under pandemin och inte längre ryms i de vanliga dopklänningarna ska inte vara skäl till ett avbokat dop. Detta tack vare gamla blusar och en vaktmästare som är flink i fingrarna.

Att pandemin lett till avbokade dop, känner nog många igen. En del föräldrar väljer också att inte boka någon ny tid eftersom barnet inte längre passar i dopklänningen. I Holmsunds församling har vaktmästaren Elli Lundström tagit saxen i egna händer.
   – Vi var några som kläckte idéer med tanke på att det inte varit just några dop under Coronatiden, berättar hon.
   Tillsammans med Kristina Mellberg, diakoniassistent, åkte hon till Pingstkyrkans second hand-butik. För en billig penning köptes en gammal blus och klänning.

"Resten fixar man med kardborreband"

Med hjälp av systerns mönstertidningar klippte och sydde Elli Lundström när tid gavs. Efter ett par dagar hade församlingen två "nya" dopklänningar till barn som kanske hunnit fylla ett eller två år under pandemin.
   – Det ska vara längd så att 1-åringarna kan springa i dem och vidd så att 2-åringar kan röra sig. Resten fixar man med kardborreband, säger Elli Lundström.
   – Jag tycker det är kul med återbruk. Många gånger hittar man roligare tyger där. Sedan kan det vara lite pickel att få till mönsterdelarna, men det är också roligt och en liten utmaning, säger Elli Lundström som också fick jobba med två levande provdockor, de 16 månader gamla tvillingarna Alice och Selma.

Holmsunds församling

Svenska kyrkan i Holmsund och Obbola