Kyrkovalet 2021

Den 19 september är det kyrkoval. Då får alla medlemmar som fyllt 16 år vara med och välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren.

I kyrkovalet väljs förtroendevalda till tre delar av Svenska kyrkan: kyrkofullmäktige i ditt lokala sammanhang, stiftsfullmäktige i det av de 13 regionala stiften där du är bosatt, och kyrkomötet som är nationellt.

Kyrkovalet i Luleå stift färdigräknat

17,63 procent av de röstberättigade i Luleå stift valde att rösta i valet till stiftsfullmäktige. En nomineringsgrupp är ny och en kommer inte längre vara med.

En man står med sitt röstkort till kyrkovalet i handen.

Om kyrkovalet

Vad handlar valet om? Vad är en nomineringsgrupp? Här finns svar på vanliga frågor.

Stiftsfullmäktiges ledamöter 2022-2025.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och består efter kyrkovalet i september 2021 av 51 ledamöter från tio nomineringsgrupper.

Bild från kyrkomötet. På duken längst fram visas texten Votering.

Så styrs Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.

Tidigare nyheter från Luleå stift om kyrkovalet 2021

Biskopen inför kyrkovalet: Din röst gör skillnad

Inför kyrkovalet skriver biskop Åsa Nyström om kulturarvet, uppdraget som omfattar hela skapelsen, om din röst som påverkar både den lokala och den världsvida kyrkan – och om demokratin som inte överlever inte av sig själv.

Svenska Kyrkans Unga: Alla som får rösta bör göra det

Inför kyrkovalet tycker Alfred Edehagen, distriktsordförande för svenska Kyrkans Unga i Luleå stift, att det är viktigt att rösta – nästan viktigast för de unga väljarna.

Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Kontakta kyrkovalet

Kontakt

Har du frågor om kyrkovalet kan du kontakta oss via e-post. Svar på många frågor hittar du även här på webbplatsen.

På andra språk

På andra språk/In other languages

Här finns information om kyrkovalet på andra språk. Information about the election in Church of Sweden translated to several languages.

Tillgänglig webb

Sidor om kyrkovalet med information på lätt svenska, talad webb och teckenspråk.

Webb för nomineringsgrupper och kandidater

För nomineringsgrupper och kandidater

Information som vänder sig till nomineringsgrupper och dig som kandiderar.

Luleå domkyrka sett från gatuperspektiv. I förgrunden ett blommande träd.

Om Luleå stift

Luleå stift grundades år 1904 och är ett av tretton stift i Svenska kyrkan. Här bor drygt 523 700 människor i två län, Norrbotten och Västerbotten.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Sju skäl för medlemskap

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan. Här är sju av dem!