Dopbilder
Foto: Kollage: Alex Giacomini, Magnus Aronson/IKON, Karin Holmgren Tyskling.

Drop in-dop i Luleå domkyrka

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Välkommen på drop in-dop Luleå domkyrka fredag 26 juli. Drop in-dopet passar för dop av barn, ungdomar och vuxna.

Fredag 26 juli kl. 10-16. Domkyrkan är öppen från kl. 9.

Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Vid drop in-dopet är det ingen tidsbokning och du är välkommen till kyrkan när vi öppnar.

Kom som du är!

Dopklänning finns att låna om så önskas. Här kan du kika på domkyrkans dopklänningar för barn.
För ungdomar och vuxna finns vita kåpor att låna, men det går precis lika bra att döpas i sina vanliga kläder.

Dopsamtal

Före dopgudstjänsten möter du/ni någon av prästerna som medverkar i kyrkan, och tillsammans pratar ni igenom hur dopet kommer att gå till och vad det betyder.

För musiken vid dopet svarar musikerna.

Dopgudstjänst

Här kan du läsa om hur en dopgudstjänst går till.

Några praktiska saker

Ta med din legitimation till dopet.
Barn och ungdomar behöver vårdnadshavarnas tillstånd för att döpas och vid drop in-dopet döps endast barn och ungdomar om deras målsmän är närvarande. Ett barn som har fyllt tolv år måste också själv vilja bli döpt. Du som är vårdnadshavare får uppge barnets personnummer och visa legitimation.
Du kan döpa ditt barn även om du själv inte är medlem i Svenska kyrkan.
Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni tala med prästen i förväg.

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan.

Om du redan är döpt

Svenska kyrkan erkänner varje dop, oavsett i vilken kristen tradition det har ägt rum. Dopet sker i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn i alla kristna kyrkor och den som döps tillhör den världsvida kyrkan. Det behövs alltså inget nytt dop för den som redan är döpt.
Om  du redan är döpt och vill bli medlem i Svenska kyrkan, så  kontakta församlingen och tala om att du vill bli medlem.

Information

Har du frågor kring dopet är du välkommen att ringa till församlingsexpeditionen 0920-26 48 60.

Här finns mer att läsa om dop.