Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Domprosten om #MeToo och #vardeljus

#MeToo-rörelsen och #vardeljus-uppropet drabbar med full kraft och vittnar om sexuella övergrepp och trakasserier som tidigare inte har fått höras. Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det!

Tänk att denna smärta äntligen blir synlig och mottagen. Tagen på allvar. Alla dem som burit tungt, ofta i många år, känt ”det var nog mitt fel” – en felplacerad skam och skuld som vi inte lyckats härbärgera eller få bort på grund av missriktning. När nu detta får komma i dagen, i ljuset, får sanningen segra.

När bilderna träder fram chockas några. Andra vämjs. En del skäms. Andra fortsätter projicera sitt ansvar och sin skuld på de drabbade.

Bäst är ändå när drabbade blir befriade och förlösta, får möta medkänsla, förståelse och handlingskraft för sanning och rätt. Då närmar sig himmelriket med full kraft!

Jag är tacksam för det som denna modiga samhällsrörelse gör. I dess anda fortsätter vi tillsammans att uthålligt sprida ljuset i mörkret.

Charlott Rehnman, domprost i Luleå domkyrkoförsamling
2017-11-24

Likabehandling

På alla arbetsplatser i Luleå domkyrkoförsamling ska alla behandlas likvärdigt. Vi tillåter inte någon form av diskriminering, kränkande särbehandling, trakasserier, sexuella trakasserier eller repressalier i vår verksamhet.

En skugga på en tegelvägg av någon som skriver på sin mobiltelefon.

Stöd efter sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa egna känslomässiga behov. Om du har blivit utsatt för ett övergrepp i ett kyrkligt sammanhang kan du få stöd från någon av våra kontaktpersoner. De finns över hela landet.

Ärkebiskopens uttalande med anledning av #vardeljus

Jag önskar att vi kunde säga att kyrkan är fri från kränkningar. Men jag vet också att så inte är fallet. Jag har undertecknat uppropet #Vardeljus och jag känner vrede över de strukturer som tillåter att sådant fortfarande sker.