Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Julmarknaden gör det möjligt att vara kyrka

Under några novemberdagar är inget sig likt i Svenska kyrkan. Svenska salen, biblioteket och caféet är förvandlat till marknadsplats, med välfyllda stånd. Kyrksalen är café, och i kontorsrum bryggs det kaffe, görs smörgåsar och sorteras kassakvitton. Följ med bakom kulisserna i julmarknadsarbetet!

Över tvåhundra volontärer är engagerade vid olika tillfällen före, under och efter julmarknaden. Varje stånd har en ansvarig, en ”stallholder”, som köper in alla varor, pyntar stånden och säljer till besökarna.
– De är fantastiska. Utan dem ingen julmarknad, säger Therese Whitcomb-Eriksson, projektledare för julmarknad 2019.
– Och utan julmarknad, ingen fantastisk kyrka med alla dess aktiviteter, fortsätter hon. Detta är ett fundraisingengagemang utan jämförelse och vi är djupt tacksamma.

Rollen som projektledare innebär allt från att organisera arbetet, coacha alla inblandade, hålla kontakt med leverantörer, jobba med logistik och sponsorer och mycket mer.
Therese, tillsammans med övriga i projektgruppen, personal och volontärer började julmarknadsplaneringen redan under förra årets julmarknad.
– Vi ser över vad som kan ändras, förbättras eller tas bort, tar in nya idéer från volontärer och besökare. Vi har en väl inarbetad checklista på saker som ska organiseras. Det arbetet börjar på allvar i januari och eskalerar sedan under året.

Therese Whitcomb-Eriksson

Själva ramen för julmarknaden är konstant – det är öppet för besökare torsdag, lördag och söndag. Fredagen är det stängt, dels för att ge lite andrum för alla som jobbar, dels för att varor behöver fyllas på i stånden.
Men ett par förändringar sker i år. Det som märks mest är att in- och utgång sker genom olika portar. Entrén är som tidigare i caféingången, men exit blir genom kyrkporten. Avsikten är att detta ska ge ett bättre flöde och förenkla för besökarna.
– En annan nyhet är att vi erbjuder möjlighet att förbeställa varor från viltståndet, via ett formulär på webben, säger Therese. Och det kommer också att erbjudas take away från caféet.

Och hur ser dina förväntningar ut inför julmarknaden?
– Mina förväntningar är att vi lyckas skapa den där svenska julstämningen som är så unik och som gör just vår julmarknad så speciell. Med doft av vår egen glögg, hembakta saffransbullar och pepparkakor och svensk mat och svenskt hantverk, det är det som gör oss så speciella och som gör att vi får återkommande och nya besökare från hela världen, säger Therese Whitcomb-Eriksson.

Text: Mona Davidsson