Artikel: Tillit & förebilder

”Förtrösta alltid på Herren, ty Herren är en evig klippa” Jesaja 26:4

Detta vår- och sommarnummer av Löftet har tillit och förebilder som tema. Dessa ord kan man associera till mycket. Men jag tänker särskilt på ett sammanhang där bägge finns med. Och det är relationen föräldrar – barn. Vi har alla erfarenhet av den, i ena eller bägge rollerna. Ett barn är helt beroende av sina föräldrar och behöver kunna känna tillit till dem och har föräldern eller föräldrarna som förebilder för hur man skall vara som människa. I de flesta fall fungerar det bra, även om väl alla föräldrar ibland känner av sin ofullkomlighet i det stora och svåra uppdraget.
I bibeln kallas Gud bl.a. ”vår Fader”, han är vår himmelske far. Och de som hör till honom är Guds barn. En liknande bild i bibeln visar på Gud som den som vill samla sina barn ”så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna”.
Vad det handlar om är att Gud kan liknas vid en perfekt förälder. Föräldrar här i världen kan vara bra eller dåliga. Några kan vara underbara sådana och verkligt goda förebilder för sina barn, men även dessa föräldrar visar ibland sina brister. Gud är som en alltigenom god och perfekt förälder. Gud kan man alltid lita på, han överger oss aldrig utan går vid vår sida både i glädje och sorg. Guds kärlek är så stor att han alltid tar emot oss med öppen famn när vi vänder oss till honom. Och Jesus är bland mycket annat också en förebild i hur vi skall leva och vara som människor.
På söndag 3 juli kommer vi år att i gudstjänsten läsa liknelsen om den ”förlorade” sonen. Den berättar om barnet som begärde ut sitt arv i förtid, överger familjen och sedan slösade bort hela arvet. Han hamnar i en hopplös situation och vänder hemåt till sin far för att kanske på sin höjd få någon enkel syssla på gården. När han närmar sig hemmet händer det otroliga. Pappan har tydligen hoppats och väntat. Han får syn på honom långt borta. Han ser hans förnedring. Och han reagerar med obegränsad barmhärtighet och den allra största glädje. Nu skall det bli fest! Tydligare än så kan väl inte Guds kärlek utmålas. Här kommer sorgebarnet som förstört och förskingrat allt han fått, och så blir han mottagen som ett älskat och efterlängtat barn. Få mänskliga föräldrar skulle väl reagera så, men Gud gör det. Sådan är Gud!
Längst upp på denna sida ser du ett löftesord från bibeln. Ordet förtröstan möter vi idag sällan utanför bibeln. Men det är ett mycket innehållsrikt och stort ord som i sig rymmer både tro, trygghet och tröst. Just vad ett barn behöver, och vad Gud vill ge alla sina barn.

Till sist vill jag påminna om något helt annat: Under somrarna brukar vi satsa extra på musiken. Så också denna sommar. Med tyngdpunkt under juli månad inbjuder vi till 17 musikkvällar och musikgudstjänster fördelade över våra sju kyrkor. Det börjar vid midsommar och pågår under 2 månader. Välkommen då och till allt annat som händer i våra församlingar under sommaren!

En skön sommar önskas du av
Olle Hjortzberg-Nordlund
din Kyrkoherde