Foto: Alex & Martin /IKON

Artikel: Hur from måste man vara för att sjunga i kyrkokör?

Det finns ju en uppfattning att för att delta i någon kyrklig verksamhet behöver en viss grad av fromhet vara uppnådd. Om kyrkan hade stått och fallit med människors fromhet, hade den för länge sedan kunnat packa ihop och slå igen. Kristen tro är inte en morallära utan en relation till Gud. Den bygger inte på fromhet utan på att leva som människa. Där, i själva livet, börjar en relation till Gud, oavsett hur mycket eller hur starkt man tror.
Därför kan man besvara frågan med att säga att man behöver inte vara mer from än att man är människa och vill se att kyrkan är en speciell mötesplats mellan Gud och människa och emellan människor. Varje relation mellan Gud och människa är unik och är därför inte möjlig att jämföra med andra. Sången och musiken är uttryck för den relationen. Har man inte några samvetsbetänkligheter med det, så är våra kyrkokörer en fin möjlighet att utveckla sin sång och musikalitet. Det finns dessutom undersökningar som visar på många positiva hälsoeffekter som kommer av att sjunga tillsammans med andra.
I dagens samhälle finns hos många av oss, en rädsla för att binda upp sig. Att börja i en kyrkokör innebär inte att man har bundit upp sig för resten av livet. Man kan ta time-out ett tag eller åka iväg på den där resan utan att ha dåligt samvete. Så om du känner att det kunde vara spännande att pröva på att sjunga i någon av våra körer och bli del av en mångtusenårig tradition och ett sammanhang som förbinder människor världen över, och dessutom bidra med något positivt för relationen till den som vi tror är vårt ursprung och mål, nämligen Gud själv, är du varmt välkommen att höra av dig till någon av våra musiker!

Av: Johanna och Ernst-Arne Detert