Artikel: Gemenskapen i gudstjänsten

Daniel Nelson, präst i Löftadalens pastorat, skriver om gemenskap och vikten av att skapa exempelvis gudstjänsten tillsammans.

- Var du i kyrkan i söndags?
- Nej, var du?
- Ja, jag var där.
- Hur var det?
- Jo, det var en underbar gudstjänst. Barnen sjöng fint och vi fick sjunga med i olika psalmer. Och så lyssnade vi till prästen som pratade om gemenskap. Så kom en av kyrkvärdarna fram till talarstolen och bad för allt som hänt i världen, i kyrkan och i våra egna liv. Sedan delade prästen ut bröd och vin som vi fick komma fram och få vid altarringen längst fram i kyrkan.  På slutet sa prästen att vi kan berätta för andra om det vi fick vara med om i kyrkan.

Här får vi en inblick i gudstjänstens roll i våra liv och vi ser hur mycket den präglas av att vi gör många delar tillsammans.
Redan i Apostlagärningarna i Bibeln kan vi läsa om hur de första kristna började samlas på olika platser. I 2:a kapitlet kan vi läsa följande: De höll samman och möttes varje dag troget i templet och i hemmen bröt de brödet och höll måltid med varandra i jublande, uppriktig glädje…

Kyrka kommer från det grekiska ordet kyriakon som betyder ”de som hör Herren till”, redan tidigt började man bygga hus för att samlas till gudstjänst. I vårt pastorat så är de äldsta kyrkorna från 1100-1200-talet och de vittnar om att vi har samlats till gudstjänst under lång tid.

Ordet kyrka kan ha många olika betydelser, som byggnaden där man samlas, organisationen av anställda som utför kyrkans uppgifter på en ort och alla som genom dopet är medlemmar i kyrkan. Alla betydelserna har med gemenskap att göra på ett eller annat sätt.

Kyrkobyggnaden uttrycker gemenskapen genom ett avskilt rum där det finns ett antal sittplatser. Dessa sittplatser visar att det kan vara många som samlas till gudstjänst och att gudstjänsten sker gemensamt. Längs med ena långsidan finns predikstolen som talar om att här behövs en plattform för att alla skall se och höra den som talar. Altaret med altarring finns längst fram som visar att man  tillsammans är med om måltiden av bröd och vin och att man samlas runt Jesus som ofta finns avbildad på tavlan bakom altaret. På läktaren finns orgeln där musikern leder den gemensamma sången i gudstjänsten.

Gudstjänsten som sker i kyrkobyggnaden talar också sitt tydliga språk att vi inte bara är i kyrkan utan själva utgör kyrkan tillsammans. Det finns olika delar i gudstjänsten som var och en talar om gemenskap. Inledningen i gudstjänsten utgörs av en psalm, inledningsord där vi blir klara över vad vi samlas runt denna gång, vi får göra oss av med allt som är fel och ta emot förlåtelse. Genom bibelläsning och utläggning av prästen inspireras vi av Jesus ord till att gå vidare som kristen gemenskap.

Sedan får vi också stanna upp och be för världen, kyrkan och oss själva. Prästen gör iordning för måltiden som vi skall få ta emot gemensamt framme vid altarringen. Här påminns vi om brödundret som Jesus gjorde då han tog, tackade, bröt och gav brödet åt tusentals människor. Nu får vi ta emot Jesus under bröd och vin och inse att vi är en del av den stora världsvida kyrkan runt hela jorden. Gudstjänsten avslutas med lovsång och sändning ut i världen, där vi som Guds medhjälpare får vara en del av kyrkan i vardagen.

Teresa av Avila skrev så här om att gudstjänstgemenskapen fortsätter ut i vardagen:
Herre Kristus,
du har ingen kropp på jorden förutom våra kroppar,
inga händer förutom våra händer,
inga fötter förutom våra fötter.
Det är genom våra ögon
som din medkänsla ska blicka ut över världen
Det är med hjälp av våra fötter
som du fortfarande kan vandra runt och göra det goda.
Det är med hjälp av våra händer,
som du fortfarande välsignar människor
Välsigna våra själar och våra kroppar,
så att vi får vara till välsignelse för andra
Amen

I vår församlingsinstruktion för Löftadalens pastorat står följande som kan påminna oss om gudstjänstens värde för vår gemenskap. ” Vi ser den söndagliga gudstjänsten som församlingens grundläggande livsform och gemenskap, veckans övriga gudstjänster hör ihop med den. Där tar människor under tillbedjan emot Guds liv i Ordet och sakramenten och utrustas och uppmuntras av hans Ande att leva trons liv till andras tjänst i våra lokala sammanhang.”

Gemenskapen i gudstjänsten kan beröra oss alla på ett eller annat sätt. Det kan vara olika former av gudstjänster där vi är med, det kan vara någon sång eller ord som prästen sa som grep dig starkt. Det kan vara i samtalet människor emellan i vardagen. Gudstjänstens form av att firas  tillsammans uttrycker att vi är en stor gemenskap runt Jesus som sträcker sig långt utanför kyrkans
väggar. Tillsammans får vi  gestalta Jesus för alla som längtar efter honom och välkomna fler in i gudstjänstgemenskapen.

Av: Daniel Nelson, präst