Artikel: Flera roller i samma yrke

I februari kan våren kännas avlägsen och något man längtar efter. Många kanske drömmer om att få se blommor komma upp på nytt och få påta i en rabatt. Runt om våra kyrkor och på våra kyrkogårdar stoppar dock inte arbetet med de gröna ytorna bara för att det är vinter. Vaktmästarna som har ansvaret för lokaler och kyrkogårdar underhåller, förbereder och sköter om dessa året om.

En kyrkvaktmästares roll slutar dock inte där, utan sträcker sig även till både gudstjänster, dop och begravningar med mera.
Jag har träffat två av pastoratets kyrkvaktmästare, Jan Fors som ansvarar för Landa kyrka och Ann Karlsson som ansvarar för Idala kyrka, för att ta reda på mer.
Hur skulle ni beskriva yrket som kyrkvaktmästare?
- En del av att vara kyrkvaktmästare är litegrann som en defensiv mittfältare i fotboll. Mycket arbete med förberedelser för att sedan vara i bakgrunden när olika förrättningar genomförs, och sedan ta hand om en hel del efterarbete, säger Jan.
Ann beskriver det som ett mycket omväxlande jobb. Å ena sidan möter man många människor där till exmpel sorg är ett vanligt inslag när det handlar om begravningar. Å andra sidan är det också ett fysiskt jobb som kräver både styrka och uthållighet.
Vad är det mest utmanande med ert yrke?
-Det tror jag är att ingen dag är den andra lik. Man får inte bli stressad av att det inte alltid blir som planerat och man måste vara flexibel, säger Ann.
-Jag tror att det är att få allt på plats i rätt tid, till exmepel vad det gäller begravningar, menar Jan.
Både Jan och Ann uppskattar att det i viss mån går att planera sin tid själv vilket ger frihet i yrket. Ytterligare en aspekt som de båda gillar är att få vara ute mycket och jobba med exempelvis planteringar.
Ni båda jobbar mycket med grönytor, vilka tips skulle ni ge till alla som drömmer om att få börja plantera och sköta om sin trädgård därhemma?
-Ta bort sådana växter som du inte tycker om och plantera gärna så det blommar länge. Lökar på våren och
sedan perenner som kommer
efterhand. Sätt flera av varje växt och hellre få sorter. Det blir lugnare att titta
på och inte så plottrigt, säger Ann.
Om man får inspiration och börjar fixa till sin rabatt, hur får man den att vara fin hela året?
En i mitt tycke bra rabatt är en rabatt där det inte är överfullt med plantor. Placera till exempel ut platta stenar som ger lite luft i rabatten. Det förenklar skötseln och det ser fint ut året runt, tipsar Jan.
-Plantera gärna ett högt gräs. Det är vackert även på vintern och då har du en fin rabatt året om, säger Ann.
Av: Andreas Karlsson