Artikel: Efter vinter kommer vår

När jag skriver dessa rader till Löftets vårnummer är det ännu vinter. Men vintern har löfte med sig om våren. Vi vet att våren kommer, och vi ser med glädje och förväntan fram mot den. I kyrkans värld är våren påskens tid, och även innehållsligt hör vår och påsk samman. I naturen erfar alla sinnen hur undan för undan livet kommer tillbaka efter den mörka kalla vintern. Ljuset kommer åter, de första snödropparna redan i februari, i mars vårkrokusen och de första flyttfåglarna, i april tar våren ordentlig fart och i maj sjuder naturen av fågelsång, dofter och liv.
Påsken är tidig i år och där hör vi också hur livet vänder åter. På långfredagen hör vi hur alla trodde att det var slut. Jesus var död, sorgen och hopplösheten överväldigande. Ingen hade räknat med vad Gud skulle göra på ”tredje dagen”. Påskdagen är kyrkoårets största festdag och vi firar då hur Jesus besegrade döden och blev levande igen, till lärjungarnas förvåning och stora glädje. Det var först när de själva mötte honom livs levande som de förstod att det verkligen var sant. Samma liv, det som aldrig mer skall dö, erbjuder han oss alla att få del av. Ja aposteln Johannes påminner i sitt första brev om ett löfte Jesus gett de sina: ”Detta är vad han själv lovade oss: det eviga livet” (1 Joh. 2:25). Detta evangelium, glada budskap, kan du möta i våra kyrkor i påsk.
I Löftadalens församlingar händer varje vecka mycket som du kan ta del av. I detta nummer av Löftet lyfter vi särskilt fram veckoverksamheter för vuxna, såsom körer, studiegrupper och luncher. I de närmast kommande numren kommer andra delar av församlingslivet att särskilt lyftas fram.
Nu i vår är två nya präster på ingång. Den första april börjar vår nye arbetsledande komminister Jesper Olausson sin tjänst i Löftadalens pastorat. Jesper, som är Åsabo och kommer direkt från en prästtjänst i Värö-Stråvalla, kommer att leda verksamheten i vad vi kallar Ölmevalla verksamhetsområde, dvs Ölmevalla och Landa församlingar. Du möter honom i en intervju på sidan fem. Den 17 april kl 10 blir Jesper officiellt mottagen av församlingarna under högmässan i Ölmevalla kyrka. Kom gärna och var med!
I juni kommer även Frillesås verksamhetsområde med Frillesås, Gällinge och Idala församlingar att få en ny verksamhetsledande präst. Det är Roland Johansson, närmast från Särö pastorat, som börjar sin anställning här som arbetsledande komminister veckan före midsommar.
Så vill jag önska dig en riktigt härlig vår och påsktid.
Välkommen till kyrkan!

Av: Olle Hjortzberg-Nordlund