Foto: Magnus Aronson /IKON

Artikel: Att vandra med Gud

”Herren bevarar dig, i hans skugga får du vandra, han går vid din sida.” Psalt 121:5

Detta nummer av Löftet riktar särskilt in sig till vuxna och det i våra församlingar som vänder sig till vuxna. Vuxenlivet är för de flesta intensivt, och särskilt de som blir föräldrar vet att det är svårt att få tiden att räcka till för allt som behöver göras både i familjen och på jobbet.

Jag hörde nyligen om hur ett stort problem i vår tid är att vi gärna låter en människas värde knytas till hennes prestationer, hur duktig hon är. Det gäller både på arbetsplatsen och inför andra privat. Inte minst gäller det när vi ser på oss själva. Prestationerna tar över livet så att många knyter sitt eget värde till vad hon presterar. Man kan alltid anstränga sig lite till, göra det ännu bättre, ta på sig lite mer. Eller på sociala medier försöka visa upp sånt som man lyckats med för att på så sätt få många gillanden. Då har man en prestationsfixerad självkänsla. Det kan vara farligt. När en sådan person misslyckas med något drar hon lätt slutsatsen ”jag är misslyckad”. Det är inte bara en felaktig slutsats, det kan leda till depression och att några rent av ”går i väggen”.

Här kan vi påminna oss om Bibelns syn på människovärdet. Där värderas människan inte efter vad hon gör utan vad hon är. Gud älskar oss inte för att vi lyckas göra bra saker utan för att människan är, som Bibeln uttrycker det, ”skapad till Guds avbild”. Det betyder bl.a. att det i varje människa är nedlagt en glimt av Gud. All äkta kärlek och godhet som kan finnas är en avglans av Gud.

Nu finns det mycket som är ont i världen, sådant som människan gör i trots mot Guds goda vilja. Det för henne bort från Gud och skymmer det som han lagt ner i henne. Men Gud skiljer på sak och person. Han kan avsky det onda vi människor gör mot varandra, samtidigt som han älskar själva människan. Han älskar henne så mycket att han sände sin Son till världen för att han genom sin död och uppståndelse skulle öppna vägen tillbaka till Gud för var och en som vill gå den vägen.

Jesus förklarade att han var ”vägen, sanningen och livet”. De första kristna kallades de ”som hörde till Vägen”. Det är alltså naturligt ur kristet perspektiv att se livet som en vandring tillsammans med Jesus på den väg som bär till himlen.
Din församling här i Löftadalen vill hjälpa dig att hitta och
vandra den vägen. I detta nummer av Löftet kan du på nästa uppslag läsa om vad pilgrimsvandring är och några möjligheter att under våren gå en sådan. På mittuppslaget kan du läsa om mycket av det som du inbjuds att ta del av under veckorna och vi hoppas skall ge dig god färdkost under vandringen.

Olle Hjortzberg-Nordlund
Kyrkoherde