Livsstegen

Tolv steg för oss som vill hitta vår väg i livet.

En livsstegengrupp startar i mas 2024

Hör av dig till diakon Lena Mill och du är intresserad: 070-309 12 68.

Livsstegen är ett självhjälpsprogram för dig som står inför ett vägval, vill ha någon typ av förändring eller vill hitta en känsla av inre ro. Det kan också vara en igångsättare för dig som inte vet vad du vill, lika mycket som det kan vara en stund för egen reflektion.

• En Livsstegengrupp har omkring tio deltagare och två ledare som möts 90 minuter en gång i veckan under tre månader. Då ”delar” vi kring boken Livsstegen – 12 steg till inre hälsa.
  • Var och en i gruppen bearbetar en specifik utmaning i sitt eget liv och delar en Livsberättelse.
  • Innan du går Livsstegen träffas vi för ett obligatoriskt introduktionssamtal.
  • Du behöver inte ha några förkunskaper eller uppfylla särskilda krav för att få vara med i en Livsstegengrupp.
  • Du kan gå Livsstegen hur många gånger du vill och behandla ytterligare ett område av livet för varje omgång.

Genom Livsstegen får du

• 18 timmars ledd samtalstid under tolv veckor.
  • Ta del och lära dig av andras erfarenheter, utan förskönande filter.
  • Möjlighet att rannsaka dig själv, med noga utvalda frågeställningar.
  • Prata om vad du vill, utan att bli avbruten och utan rädsla att din berättelse sprids utanför gruppen.
  • Vara dig själv, som en i gänget, helt prestigelöst.
  • Fika med dopp.

Din investering

• 1,5 timmes mötesnärvaro per vecka i en fysisk eller digital grupp.
  • Köpa eller låna boken Livsstegen: 12 steg till inre hälsa av Olle och Fotiní Carlsson (Bonnier Fakta). Boken
finns både att köpa eller att låna hos oss i kyrkan.
  • Läsa ett kapitel inför varje veckoträff.

Regler för en Livsstegengrupp

• Vi avbryter eller kommenterar inte varandra.
  • Vi pratar om oss själva och i jag-form.
  • Vi ger inte varandra råd.
  • Vi fördelar tiden så att alla får komma till tals.
  • Allt som sägs i gruppen stannar i gruppen.

Kort historik

Tolvstegsprogrammets rötter går tillbaka till tidig kristen klostertradition. I början av 1900-talet utvecklade den lutherske pastorn Frank Buchman Oxfordgrupprörelsen som byggde på sju steg för livsförändring baserat på Bergspredikan i Bibeln. Det var utifrån detta som Anonyma ­alkoholister startades 1935 i Ohio.

Livsstegen började utvecklas av prästen Olle Carlsson då han arbetade med tolvstegsmetoden på 1980-­talet och har fortsatt att utvecklas i Katarina församling i Stockholm och finns idag över hela landet.