Sommarmusiken 2016

Tack för en fantastiskt sommar!

Sommarmusiken 2016

Många, många är ni som på olika vis bidragit till ännu en fantastisk säsong av Sommarmusiken i Ljungskile församling. Stort tack era små och stora insatser!

Ladda ner programmet som pdf!

HALLÅ DU GAMLE INDIAN

Jota Thorén sjunger och berättar om tiden som dansbandssångare i JIGS, som delat scen med AC/DC. Medverkar gör Dave Lord på trumpet och keyboard.

sön 5/6 Grinneröds kyrka 19.00

GOSPELS, BLUES & HYMNS

Göteborgsgruppen Peoria Jazzband bildades redan 1960 och har turnerat i Europa, USA och Kina. Musiken spänner från New Orleans revival och Dixieland till swing, plus ett och annat inslag av västindiska rytmer. Standardlåtar av Louis Armstrong, Fats Waller, Duke Ellington varvat med nyare material. Vokalist Rosemarie Simonsen.

sön 12/6 Ljungs kyrka 19.00

FRÅN ALFVÉN TILL TAUBE

Högsbo Vokalensemble med ett somrigt program under ledning av Magnus Wassenius.

sön 19/6 Forshälla kyrka 19.00

MÄNNISKANS VÄG – I ORD, TON OCH BILDER

Gitarristen Claes Bertil Olsson berättar med klassisk gitarr, bilder från Österlen och sin egen livsväg som pedagog, föreläsare och musiker om kärleken till gitarren, sjukdom och möten med spännande människor. Musik av bla Barrios, Evert Taube, Olle Adolphson, Villa-Lobos, svensk folkmusik i flamencostil.

sön 26/6 Resteröds kyrka 19.00

BALLADER I TIDEN

Åttamannabandet Centralstationen spelar Rootsmusik på svenska, egenöversatta covers på högst okända låtar. Svenska visor och egensinniga tolkningar av Bob Dylan och Tom Waits. Göran Berg/gitarr, Jörgen Berg/dobro, banjo, Bengt Kristeberg/trummor, Fred Sörensson/fiol, Lars Broman/bas, Stefan Sandberg/saxofon, flöjt, klarinett, Zara Tellander/sång och Camilla Åström/dragspel.

sön 3/7 Ljungs kyrka 19.00

JAZZ, VISA OCH SÅ MYCKET MERA

Saxofonisten, kompositören och storbandsveteranen Erik Norström och hans vänner: Anders Söderling/trummor, Bengt-Åke Andersson/trombon, Ingvar Andersson/gitarr, Margaretha Evmark/bas, sång, Erik Norström/tenorsax.

sön 10/7 Forshälla kyrka OBS! tid 17.00

SOMMARVIND I GRÖNAN LIND

En musikalisk resa med sångerskan, författaren, pedagogen och musikskaparen Eva Rune och organisten George Keczán. Den gröna linden som är djupt rotad i den medeltida balladen blir en "röd" tråd som knyter ihop religiösa sånger, vallvisor och annan folkmusik.

sön 17/7 Resteröds kyrka 19.00

SOMMARENS SMALA NÄS

Chalmus Musikveckas körer under ledning av Gunnar Eriksson. Medverkar gör Gunno Palmquist, Mathias Harms, Johan Hogenäs, Karin Marmander. Daniel Berg/marimba, Erik Risberg/flygel.

lör 23/7 Forshälla kyrka 19.00

THANK YOU FOR THE MUSIC

Johan Stengård har ett tjugotal soloalbum bakom sig, har spelat med Michael Bolton, ABBA, Celine Dion, Tomas Ledin, Jan Malmsjö och Sammy Davis J:r. Medverkar gör pianisten Magnus Ludvigsson.

sön 24/7 Ljungs kyrka 19.00

KÖRMUSIK I SOMMARKVÄLL

Skara Stifts kyrkosångförbund har sedan 1927 årligen anordnat en dirigent- och röstvårdskurs för körsångare och körledare på Ljungskile folkhögskola. Som avslutning på kursen framförs ett program med blandade körsånger.

lör 30/7 Ljungs kyrka 19.00

SOFIA KARLSSON

Sofia Karlsson mottog nyligen Stockholms Stads Hederspris "Årets Tonsättare". Hon fick sitt genombrott 2005 med albumet Svarta Ballader, har mottagit fyra grammisar och genomfört otaliga hyllade liveframträdanden. Med sig har hon Mattias Perez på gitarr.

Denna kväll är en tjuvstart på Uddevalla folkmusikfestival.

sön 31/7 Forshälla kyrka 19.00

WEST OF EDEN TRIO

Göteborgsbandet West of Eden har kallats för “The Best of Contemporary Folk” av Irish Music Magazine. Med sig har de det rykande färska albumet Look To The West. Lars Broman/fiol, Jenny Schaub/sång, dragspel, Tin Wistle, Martin Schaub/sång, akustisk gitarr, piano.

sön 7/8 Ljungs kyrka 19.00

NORRLANDS AKVAVIT

Musikaliska berättelser ur boken Norrlands Akvavit av Torgny Lindgren. Tillsammans med skådespelaren Martin Berggren fullföljer Göteborgs Kammarkör, under ledning av Gunnar Eriksson en gammal tradition att förena litteratur och musik. Till Torgny Lindgrens humoristiska skröna vävs en Erikssonsk återklang av femtiotalets sånger.

sön 14/8 Forshälla kyrka 19.00

MER MÄNNISKA

Solopiano med jazzprofessor Lars Jansson, som mottagit Dansk Grammy för skivan Hope 2011. Han har turnerat över stora delar av världen och gett ut ett femtontal album med Lars Jansson Trio.

sön 21/8 Ljungs kyrka 19.00

SCHAFFER MÖTER THE WORLD CHANGES (DUO)

Music Story - Gitarrlegenden Janne Schaffer och pianisten Peter Ljung tillsammans med The World Changes (Duo), en nybildad grupp med Magnus Rosén, f d basist i Hammerfall och pianisten George Keczán. En blandning av klassiskt, rock, folkmusik och jazz - allt genomsyrat av spelglädje, nordiskt vemod och melankoli.

sön 28/8 Forshälla kyrka 19.00

Fri entré. Frivillig kollekt tas upp. Kontanter eller swisch.

Arrangörer: Ljungskile församling och SENSUS

3/7 – medarrangör ROTARY