Medeltid i Resteröd

Medeltidsmässa, pilgrimsvandring, medeltidsmusik och "Kyrkkaffets historia" med Birgitta Rasmusson

Medeltid i Resteröd

I många år har Resteröds kyrka och församlingshem öppnat upp för musik, visning, andakt, pilgrimsvandringar och föredrag.

I år har vi förlagt den medeltida mässan och medeltida musiken till samma söndag, den 14 juli. Senare i veckan blir det pilgrimsvandring från Hemgården till Resteröds kyrka. Där är kyrkan öppen för visning och kaffet uppdukat i församlingshemmet. Birgitta Rasmusson, Sveriges och Ljungskiles egen kakdrottning, kommer att tala om kyrkkaffets historia.

Om somrarna bor Birgitta i barndomshemmet i Restenäs utanför Ljungskile. Hennes intresse för kakor föddes tidigt i lantbrukarhemmet, där hennes mamma ofta höll i kafferep med minst sju sorters kakor. Boken ”Sju sorters kakor” är Birgitta numera medförfattare till - en av de mest sålda böckerna i Sverige. Extra känd som kakdrottning har hon förstås blivit genom rollen som domare i TVprogrammet ”Hela Sverige bakar”.

SÖNDAG 14 JULI

11.00 Medeltidsmässa, Lotta Haettner Sandberg, präst

19.00 Sommarmusik med medeltidsensemblen SONATRICE

TORSDAG 18 JULI

13.00 Pilgrimsvandring Ljungskile-Resteröd. Samling vid Hemgården i Ljungskile. Ledare: Thomas Ottosson.

15.00 Öppen kyrka samt kaffeservering i församlingshemmet

17.30 Andakt