Foto: Pixabay

Temakvällar om världens tillkomst utifrån olika perspektiv med Tryggve Mettinger

Vad går Bibelns skapelseberättelse egentligen ut på? Torsdagen den 20 oktober är det dags för den andra temakvällen "I Begynnelsen var Ordet!". Tryggve Mettinger tar här upp innebörden i den bibliska berättelsen om världens tillkomst.

Den första temakvällen hölls den 6 oktober och handlade om nutida astrofysik och om denna vetenskap ger utrymme åt Gud. Du behöver inte varit med denna kväll för att kunna gå den 20 oktober.

Tryggve Mettinger har skrivit en populärvetenskaplig bok "I Begynnelsen, en forskare tolkar Bibelns urtexter och tar en promenad i astrofysikens universum" och det är från denna promenad i universum den första föreläsningen handlar om. Den 20 oktober ger han en genomgång om vad grundtexten säger i den bibliska skapelseberättelsen.

Tryggve Mettinger är numera professor emeritus i bibelforskning, bosatt i Ljungby och senior ledamot av Kungliga Vitterhetsakademin i Stockholm. Tidigare var han professor i Lund under 25 år. Tryggve Mettinger är känd för att kunna berätta om svåra saker på ett högst begripligt sätt. Det blir dessutom tillfälle till frågor och samtal kring de ämnen han behandlar.

Tid och plats

Torsdagen den 20 oktober kl 18.30 firas kvällsmässa i Annelundskyrkan och därefter kl 19.15 fortsätter kvällen med föreläsning i Annelundsgården. Föreläsningarna är gratis och arrangeras av Ljungby församling.