Musik i sommarkväll 2023

Under sommaren bjuds på musik vid många olika tillfällen i kyrkorna i Ljungby pastorat. Välkommen att lyssna.

JUNI

Lördag 17 juni kl 18.00

‘Sommarvinden’
Vox Mariae, kammarkör från Helsingborg under ledning av Ragnar Bohlin
Kören är inriktad på den avancerade à cappella-repertoaren från alla epoker i musikhistorien.

Onsdag 21 juni kl 19.00

Plats: Annerstads kyrka
'I midsommartid'
Musikgruppen Array spelar och sjunger på en hel hoper med instrument.

Söndag 25 juni kl 18.00

Den helige Johannes Döparens dag
‘Pastorale’, Jesper Glans.
Organist Jesper Glans framför ”Pastorale”, en potpourri av klassiska orgelverk komponerade bl a av Felix Mendelssohn, Erland von Koch och Johann Sebastian Bach.

Onsdag 28 juni kl 19.00

Plats: Annerstads kyrka
Extravagant italensk orgelmusik från 17- och 1800-talet. Roberto Lizzio, organist, cembalist, sångare och kördirigent, har utbildat sig i Italien (Genua och Trieste) och är organist i  Ljungby församling sen oktober 2022. Han har framträtt med över 400 konserter i Italien och Europa.

JULI

Lördag 1 juli kl 18.00
Plats: Ljungby kyrka
‘Klassisk orgelmusik av svenska, tyska och franska tonsättare’ , Bo Hultsten.
Däribland verk av Johann Sebastian Bach, François Couperin och Otto Olsson.

Tisdag 4 juli kl 19.00
Plats: Vrå kyrka
‘Musik från när och fjärran’
Familjen Jönsson spelar folklig musik från olika epoker på violin.

Onsdag 5 juli kl 19.00
'En doft av sommar'
Angelstads Kyrkokör. Tillsammans med musiker och under ledning av Anne-Maja Hjalmarsson uppmärksammar vi kören som firar 40 år med programmet ”En doft av sommar”. Efter musiken blir det mingel och tilltugg på kyrkbacken.

Lördag 8 juli kl 18.00
Plats: Mariakyrkan
‘ I sommarljus’
Medverkande Gunnel Andersson läsning, Gunillla Andersson tvärflöjt och Anne-Maja Hjalmarsson sång och ackompanjemang.

Tisdag 11 juli kl 19.00
Plats: Odensjö kyrka
‘Kärlekstoner och somriga sånger’
En härlig sommarkväll med Karolina och Ellinor, båda bördiga från Odensjö, som spelar gitarr och sjunger blandad musik.

Onsdag 12 juli kl 19.00
Plats: Angelstads kyrka
'Andlig sång med countrystil', Karin och Rickard Johansson. Sång, musik och vittnesbörd. Glad countrymusik om det glada budskapet.

Lördag 15 juli kl 18.00
Plats: Ljungby församlingshem
‘Sagolikt’ med Nordic Light Duo: Josefin Andersson, mezzosopran och Daniel Beskow, piano. En romansafton med inspiration från Elsa Beskows under- bara sagovärld, där hennes sagor och målningar ligger som en röd tråd genom hela programmet ”Sagolikt”.

Tisdag 18 juli kl 19.00
Plats: Lidhults kyrka
‘Romantiska stycken’
Simon Berggren framför egen musik och improvisationer på piano. Musiken beskrivs ofta som melodiskt och sångbart, och hämtar sina harmoniska fundament från den romantiska musiken och jazzen. Inte sällan suggestiv, musik där enkla melodier ges liv av en omväxlande harmonik.

Onsdag 19 juli kl 19.00
Plats: Angelstads kyrka
‘Klassisk orgelmusik av svenska, tyska och franska tonsättare’ , Bo Hultsten.
Däribland verk av Johann Sebastian Bach, François Couperin och Otto Olsson.

Lördag 22 juli kl 18.00
Plats: Ljungby församlingshem
‘Cembalo’  med Roberto Lizzio.
En märklig resa i cembalomusikens historia från 1500-talet till idag. Musik och sång av Dowland, Bach, Couperin, Galuppi, Purcell och andra.

Tisdag 25 juli kl 19.00
Plats: Odensjö kyrka
‘Intryck, avtryck’  med Moa Nissfolk.
Vardagskåserier till toner av klassisk gitarr. En resa i sanser, känslor och inspiration. Innan Musik i sommarkväll är det kyrkogårdsvandring på Odensjö kyrkogård kl 17.00. Församlingen bjuder på snittar och cider.

Onsdag 26 juli kl 19.00
'Klassisk afton'
Mor och dotter, Anna och Agnes Salomonsson bjuder på en blandning av musik och dikt.

Lördag 29 juli kl 18.00
Plats: Ljungby kyrka
‘Amore Universale/Universell kärlek'. En regnbåge av känslor i en exlusiv konsert med kören Lyceum Sandro Pertini från Genua, Italien under ledning av Luca Dellacasa.

AUGUSTI / SEPTEMBER

Onsdag 2 augusti kl 19.00
Plats: Torpa kyrka
Spelmansgruppen Bygdeton bjuder på glad folkmusik på fiol, dragspel, kontrabas och cittra.

Lördag 5 augusti kl 18.00
Plats: Ljungby kyrka
’Från slott till koja’ med Torbjörn Näsbom på nyckelharpa och Roberto Lizzio, orgel och cembalo. Det blir musik av Bach och Buxtehude blandat med folkmusik och improvisationer.

Tisdag 8 augusti kl 19.00
Plats: Vrå kyrka

Onsdag 9 augusti kl 19.00
Plats: Torpa kyrka
'Allena Gud i himmelrik'
Musik av Johann Sebastian Bach, Christian Geist och César Franck med flera, framfört av organist Jesper Glans.

Lördag 12 augusti kl 18.00

Tisdag 15 augusti kl 19.00
Plats: Lidhults kyrka
‘Två generationer Tägil’. Ingela och Nils-Erik Tägil bjuder på klassisk kyrkorepertoar med inslag av historiska klassiker och med fokus på kvinnliga kompositörer. Kvällens program heter ”På sångens vingar”.

Lördag 19 augusti kl 18.00
‘Orgel masterpieces’
Roberto Lizzio framför verk av tre klassiska mästare J S Bach, F Mendelsohn och C Franck. Kvällen till ära spelas på båda kyrkans orglar (dock ej samtidigt).

Lördag 26 augusti kl 18.00
‘Let God blossom in you!’
’Let God blossom in you’ med Free Spirit Choir under ledning av Johan Sjöö. Sommar-gospel från Ljungby med inslag av pop, jazz och rock.

Lördag 2 september kl 18.00
Ljungby kyrkas huskvartett
Carina Heverius: flöjt, Judit Fors: cello, Axel Fors: kontrabas och Roberto Lizzio: cembalo. Klassisk musik av bl a Antonio Vivaldi och Johann Sebastian Bach.

Lördag 9 september kl 18.00
'I gott sällskap’
Årets sista Musik i sommarkväll sker ”I gott sällskap” med Ljungby och Ljungby Maria kyrkokörer under ledning av Roberto Lizzio.