Foto: Maria Nilsson

Kyrkovalet i Ljungby

Här finner du information om valet från våra lokala församlingar.

DIN RÖST ÄR VIKTIG

En hälsning från valnämndens ordförande Lennart Hansson.
(Publicerad i Kyrkposten nr 3, 2021)

Nu är det inte långt kvar till kyrkovalet! Söndagen den 19 september står alla våra församlingar redo för att ta emot era röster. Alla vallokalerna är och ska vara Corona-säkrade. Valförrättarna har fått utbildning om hur de ska fungera så säkert som möjligt. Det finns handsprit, plexiglas vid röstningen och valförrättarna har visir. Vi ser fram emot ett stort deltagande i valet. Vid förra valet var Ljungby pastorat bland de bästa på röstdeltagande, förhoppningsvis kan vi bli ännu bättre i år. Eller hur?

Det kan tyckas vara omotiverat att rösta, det gör ju ingen skillnad vet jag att många tänker. Kanske har de rätt. Om ingen går och röstar blir det bättre eller sämre då? Om bara en röstar, blir alla valda då som står på valsedeln? Om några få går och röstar men på ”fel” nomineringsgrupp, blir vi alla andra besvikna då för att det blev fel eller bryr vi oss inte?. Det finns många tankar om hur det ska vara och många funderingar om det är nödvändigt med kyrkoval? Jag tycker så här, vi lever i ett demokratiskt land med fri och rättigheter, det ska vi ta vara på och ge uttryck för genom vår rätt till att rösta i olika val. Låt oss därför se söndagen den 19 september som den stora dagen då vi tar oss ut och tycker till. Kanske kommer inte mycket att förändras men vår kyrka kommer att leva vidare med nya krafter som vill ta ansvar för den. Låt det inte bli det glömda valet, vi behöver en kyrka, en kyrka att gå till när allt annat vacklar, en kyrka som lyssnar när livet inte blev som det var tänkt. En kyrka som står för det goda, som tröstar och värmer i en kall tid. Kom till valurnorna och ge din röst till den nomineringsgrupp som du anser bäst kan arbeta för att göra det Gud vill att kyrkan ska göra! Det är just dig som din församling behöver! Välkommen att rösta, din röst gör skillnad, tro på det goda!

KYRKOVAL 2021

En hälsning från valnämndens ordförande Lennart Hansson.
(Publicerad i Kyrkposten nr 1, 2021)

Du har väl inte glömt att det är valår i år. Söndagen den 19 september går hela Svenska kyrkan till val och det ska ske även i vårt pastorat. Förberedelserna är i full gång från Valnämndens sida. Det blir en vallokal i varje församling. Öppettiderna kommer att styras av hur gudstjänsterna planeras i de olika församlingarna och vi återkommer till detta Är du intresserad av att hjälpa till i vallokalen, hör av dig till församlingsordföranden i din församling eller till Valnämnden. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och som senast på valdagen har fyllt 16 år och är kyrkobokförd i en församling i Sverige har rösträtt i kyrkovalet.

Kyrkovalet består av tre val: till Kyrkomötet – nationell nivå, till Stiftsfullmäktige – stiftsnivå och till Kyrkofullmäktige – på det lokala planet. Just nu i februari arbetar de olika nomineringsgrupperna med att få fram kandidater till de olika valen. Är du intresserad av att vara med, är det hög tid att anmäla dig till den nomineringsgrupp som företräder ditt område eller om du vill starta en egen nomineringslista hör av dig till Valnämndens ordförande Lennart Hansson, tel 0372-921 00 eller valsamordnare Emma Wallin på Växjö stift, tel 0470-77 38 00.

I alla våra kyrkor finns det information om hur man går till väga eller titta på www.svenskakyrkan/kyrkoval. Låt inte kyrkovalet bli det glömda valet utan ta det som en demokratisk rättighet att få rösta. Visa att Ljungby pastorat inte ligger på sofflocket på valdagen!

LÄNGTAN

Valnämndens ordförande Lennart Hansson.
(Publicerad i Kyrkposten nr 3, 2020)

Man kan längta efter vatten, mat, värme eller någon som tröstar lyssnar, ser och hör. Man kan längta till sommarlov eller att få resa till andra platser och länder. Att längta är för mig att ha ett mål att nå fram till. Att kunna dricka rent vatten när jag är törstig, kunna äta mat när jag är hungrig eller kunna värma mig när jag fryser. Detta är saker som jag aldrig har saknat, de har alltid funnits där. Och varje dag när jag ser de olika nyhetsprogrammen på TV så blir jag påmind om hur bra vi har det. Dessa oändliga tragedier som utspelas varje dag runt om i vår värld. Då längtar jag till att deras längtan om rent vatten, en bit mat och ett varmt hem går i uppfyllelse. Men maktens män ser nog inte på de programmen, de investerar i nya vapen som ännu effektivare kan slå sönder och fördärva.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om. Jag skulle ju skriva om det kommande kyrkovalet som ska genomföras om ca ett år, nämligen den 19 september 2021och för att kunna genomföra det så har pastoratet en valnämnd som kommet att börja sitt arbete under hösten 2020. Jag vill redan här och nu att ni i församlingarna påbörjar rekryteringen av personer som kan tänkas vara med i detta viktiga arbete som förtroendevald i församlingarnas eller pastoratets olika organ. Du som enskild person kan också anmäla ditt intresse genom att kontakta någon som du redan vet är med församlingsrådet. Eller varför inte starta en egen lista för att arbeta med församlingslivet. Ett uppdrag som inte är högavlönat men ger en inblick i det andliga och det som ger hopp och tro.

Vidare vill valnämnden ha in namn på personer som kan vara med på valdagen för att genomföra valet. Utbildning för dessa kommer det att bli men vet inte hur och när detta ska ske.

Till sist så är det ju så att en församling som inte har någon som vill arbeta i ett församlingsråd upphör i praktiken som församling och det vill ju ingen eller hur?