Foto: Ljungby pastorat

Kyrkklockorna ringer varje vardag klockan 17

Som ett tecken på omtanke och bön för Syriens krigsdrabbade folk ringer Ljungby pastorats kyrkklockor klockan 17 varje vardag fram till FN-dagen den 24 oktober.

Det var den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland som började med klockringningarna, ett initiativ som också tagits an av svenska församlingar. Tanken är att kyrkklockor ska ringa varje vardag klockan 17.00, då arbetsdagen slutar för många i samhället. Kyrkklockorna ringer som en uppmaning till människor att stanna upp i bön för folket i Syrien. De ringer också som en bön för fred, inte bara i Syrien, utan för fred i oroshärdar världen över.

Ringningen håller på i cirka 5 minuter i Ljungby, Angelstads, Annerstads, Torpa, Lidhults, Odensjö och Vrå kyrka samt Mariakyrkan. I Ljungby kyrka hålls i samband med klockringningen en andakt.

bellsforaleppo.org