Rådslag om fattigdomen, del 1+2 digitalt, 9 maj 2023

Välkommen till en förmiddag då du får både föreläsningar och möjlighet att tillsammans med andra diakonimedarbetare reflektera över församlingens möte med människor i fattigdom.

Rådslag om fattigdomen har arrangerats i två delar under 2022/2023. Nu erbjuder vi en kortare version för dig som av olika skäl inte har kunnat vara med.  Till hösten bjuder vi in till den tredje och sista delen, som ges fysiskt den 19 oktober.

Flera fattigdomsrapporter pekar på ökande ekonomisk klyftor och utsatthet hos människor i Sverige idag. Församlingar berättar om hur de i högre utsträckning än tidigare behöver hitta sätt att möta och bemöta fattigdomen bl.a. med presentkort på mat eller kläder, samarbete kring matkassar eller genom att bjuda in till gemensamma måltider. Vad betyder det för oss som kyrka och hur påverkar det vårt sätt att vara och göra? Vilken samverkan kan vi behöva bygga med andra i våra lokalsamhällen?

8.30 Inledning
8.45- 9.45 Kyrkan och fattigdomen, Elinn Leo Sandberg, diakon och doktorand vid Lunds universitet
9.45-10 Paus
10-11 Fokus Socialtjänstlagen, Pia Kjellbom, lektor i välfärdsrätt vid Linköpings universitet
11-11.15 Paus
11.15-12 Samtal och reflektion om kyrkans möte med ekonomisk utsatthet, om samverkan och kyrkans roll.

Tid: 9 maj kl. 8.30-12

Plats: Digitalt, länk skickas ut efter anmälan

Kostnad: 500 kr

Målgrupp: Anställda, ideella och förtroendevalda i församlingar i Linköpings stift