Rådslag om fattigdomen (del 2) ”Fokus: Socialtjänstlagen”, 23 mars 2023

Välkommen till ännu en dag för att tillsammans med andra diakonimedarbetare reflektera över församlingens möte med människor i fattigdom. Obs! Ny tid och plats.

Att håna en fattig är att smäda hans skapare Ordspr. 17:5

Flera fattigdomsrapporter pekar på en ökande ekonomisk utsatthet hos människor i Sverige idag. I högre utsträckning än tidigare söker församlingar efter sätt att möta och bemöta fattigdomen bl.a. med presentkort på mat eller kläder, samarbete kring matkassar eller genom att bjuda in till gemensamma måltider.

Välkommen till ännu en dag för att tillsammans med andra diakonimedarbetare reflektera över församlingens möte med människor i fattigdom. Den 5 oktober 2022 hade vi en första dag som visade på fortsatt behov av både samtal och ny kunskap.

Nu bjuder vi in till en del 2 och en del 3. Dagarna är fristående från varandra.

Del 2: 23 mars ”Fokus: Socialtjänstlagen”
Hur påverkar socialtjänstlagen och dess tillämpning församlingens arbete? Hur kan kyrka och socialtjänst samverka för att möta behov hos människor i ekonomisk utsatthet? Vilken roll får och tar kyrkan i samhället?

Pia Kjellbom, lektor vid Linköpings universitet med inriktning mot välfärdsrätt, föreläser och samtalar med oss om Socialtjänstlagen, ekonomiskt bistånd och nödbistånd. Vilka centrala rättsfall finns som vi behöver känna till?

Anette Wieser, Gävle Diakoniråd och EKC, berättar om den samverkan som sker mellan olika parter i Gävle för att bemöta ekonomisk utsatthet.

Del 3: Prel. 19 oktober ”Fokus: Att ge eller inte?”
Föreläsningar och samtal om svåra bedömningar (t.ex. när missbruk finns med i bilden). Hur ser vår verktygslåda ut? – metoder och goda exempel.

Tid: 23 mars 13-17 (med möjlighet till lunch kl. 12)

Plats: Olaigården, Skolgatan 12, Norrköping

Kostnad: 500 kr

Målgrupp: Diakoner och andra diakoniansvariga i stiftets församlingar