Biskop Martin Modéus besökte Motala

Nyhet Publicerad

1-5 juni var det visitation i Motala församling, fyra dagar med besök på griftegården, sjukhuskyrkan på lasarettet, Hela Människan och alla fyra distrikt med kyrkor och församlingsgårdar.

De fyra dagarnas visitation innehöll med möten med församlingsbor i alla åldrar, förtroendevalda, ideella och anställda. Visitationsteamet besökte griftegården, sjukhuskyrkan på lasarettet, Hela Människan, alla fyra distrikt med kyrkor och församlingsgårdar och några av barnen och de anställda från församlingens förskolor.

Visitationsdagarna avslutades söndag den 5 juni med visitationsmässa i Motala kyrka.

Vid den efterföljande stämman höll biskop Martin ett tal där han delgav sina synpunkter och intryck från besöket. Han sa bland annat apropå de fyra distrikten:

- Er distriktsorganisation är i mångt och mycket precis det som kyrkan behöver för liv, relationer och växt. Jobba vidare i denna riktning!

Han tog också upp också Motalas stora och välbesökte griftegård:

- Ni har skapat en park för alla motalabor dit de söker sig för att reflektera över sin plats under himmelen. Detta är föredömligt, och ni berättar själva om hur stolta motalaborna är över sin griftegård. I arbetet med griftegården har ni åkt runt i Sverige för inspiration. Jag vill berätta i stiftet att man bör åka hit för inspiration till hur en vacker griftegård kan se ut.