Bibelfördjupning för präster, tre tillfällen med start april 2023

Denna kurs ger verktyg för fördjupning i kyrkans sätt att läsa Bibeln. Hur kan vi närma oss bibeltexten på ett sätt som ger vägledning, andlig näring och struktur, utan att fastna i historiska frågor eller stelnade formuleringar?

Kursen riktar sig till dig som i smyg behöver googla fram vem som är vem bland patriarkerna, dig som känner att Bibelns värld framför allt är främmande i vår tid, och till dig som längtar efter att stå på stadigare grund när du utlägger bibeltexten. Detta är inte en kurs i exegetik, utan vi söker efter ett kyrkligt sätt att läsa Bibeln i vår tid.

Program

Kursen består av tre träffar i Vadstena som alla är obligatoriska för den som deltar i kursen. Kursen leds av Patrik Hagman. Gästföreläsare är Peter Halldorf, Anna Runesson och Carl-Magnus Carlstein

Datum och tid: 24-25/4/2023, 25-26/9/2023, 6-7/11/2023.
Alla träffar pågår från 10 på förmiddagen den första dagen till 16 den andra dagen.

Plats: Vadstena folkhögskola

Kostnad: 4500 kr utan logi, 6500 kr inkl. logi.

Målgrupp: Präster (även från andra stift)

Antal platser: 20

Anmälan: Senast 20 mars via denna länk

Kursen är en del av Forum för lärande och teologi