Upptäck Sveriges bäst bevarade medeltida katedral

Vad vore Linköpings silhuett utan vår domkyrka? Med sitt ärgade koppartak och höga torn syns den på flera mils avstånd. Ett mästerverk i kalksten som började byggas på 1200-talet. Domkyrkan håller öppet varje dag 09-18 året runt, och det finns mycket att upptäcka på egen hand.

I golvet döljer sig en skatt där Frälsarkransens pärlor finns nedsänkta och inbjuder till en vandring runt katedralen och inåt i oss själva. Du kan ladda ner och använda mobilappen Via Sacra som guide till Frälsarkransens pärlor om du vill. Det finns även en app för konstverken som heter Linköpings domkyrka.

Sommarens gudstjänster:

• Morgonbön och middagsbön må, ti, on, to, fr 09.00
• Mässa söndag 10.00 (även digitalt livesänd) och 12.00
Se den här: facebook.com/linkopingsdomkyrka alt efter mässan här: svenskakyrkan.se/linkoping/nyheter/digitaltidomkyrkan

Från 1 juli - 15 augusti erbjuds Sommarvisning av katedralen på torsdagar, fredagar och söndagar kl. 15.00, lördagar kl. 17.00. Information: 013-303720

Sommarorgel från 1 juli och åtta torsdagar framåt kl. 19.00.

Välkommen in och finn en stunds ro i kyrkbänken, tänd ett ljus i någon av våra ljusbärare, vandra runt och beskåda sommarens utställning av Mats Hermansson eller lek en stund vid barnens altarskåp.

Läs och lär dig mer om vår stads fantastiska katedral här: svenskakyrkan.se/linkoping/upptack-katedralen