Skolprogram för årskurs 7-9

Skolprogram för årskurs 7-9 i Linköpings domkyrka

Med skolans nya läroplan finns många möjligheter till ett samarbete mellan skola och kyrkan. Inom ämnen som religion, naturkunskap, geografi, historia och bild ser vi många intressanta beröringspunkter.
Ett besök i Linköpings domkyrka innebär att eleverna få del av ett stort kulturarv med symboler från medeltidens kyrka fram till våra dagar. I kyrkan finns spår från alla tider och tankegångar därifrån.

Vi kan på ett levande sätt berätta och samtala kring kyrkans olika högtider, bibelberättelser och historia. Vi funderar tillsammans omkring viktiga frågor som kärlek, relationer och döden under medeltidsvalven.

Domkyrkan är öppen från nio på morgonen och hela skoldagen. Ibland är det bön, mässa, begravning eller orgellektion, så det är säkrast att ni hör av er innan om ni vill komma med en grupp till Domkyrkan utan att delta i något av våra program!

Under vårens alla skolutflykter är det många som besöker Domkyrkan. Vi hjälper er gärna med en kort presentation av kyrkan. Vi hoppas att ni finner något i vårt utbud lockande -  något som fördjupar och berikar er undervisning!
Att besöka Domkyrkan och gå på visning är gratis!

Guidning i Linköpings domkyrka

Rundvandring med en presentation av människor och händelser i Domkyrkan alltsedan 1100-talet till våra dagar.
Tidsåtgång 60 minuter

Upptäck Domkyrkan
Eleverna får själva gå runt i katedralen och markera ut några platser de tycker är spännande eller speciella, sedan gör vi en rundvandring tillsammans och samtalar om de platser eleverna har fastnat för.
Tidsåtgång 75 minuter

Tro och vetande

Hänger tro och vetenskap ihop? Vad säger kyrkan? Vad tror du? Skapades jorden på 7 dagar? Vad står det egentligen i bibeln? På ett öppet och roligt sätt möts våra viktiga tankar.
Ett tillfälle att grubbla lite tillsammans!
Tidsåtgång 60 minuter

Fråga kyrkan

Du är välkommen med din klass att samtala om och ställa frågor om Svenska kyrkan,  att vara präst eller om andra yrken, om tro och tvivel. Små och stora frågor.

Intervjuer

Vi står gärna till förfogande i samband med elevernas projekt och grupparbeten. Det är viktigt att eleverna tar kontakt för att boka en tid.

Kontaktperson: Jenni Skogsfors, 013- 30 37 15
jenni.skogsfors@svenskakyrkan.se