Resedagbok Assisi 2023

Resa med konfirmander och unga ledare i Landeryds församling 28 okt-5 nov

28 oktober

Äntligen dags! Prick 17.00 vinkade vi av nära och kära vid Ekholmens centrum och de två bussarna med 84 taggade deltagare mot Helsingborg/Helsingör. I Ljungby år vi kvällsmat. När vi passerade Köpenhamn hade vi aftonbön om Tystnadspärlan. Vid midnatt, på färjan Rödby/Puttgarden, borstade vi tänderna inför en natts sömn på bussen bland kuddar och filtar.

29 oktober

I morgonljuset utmed autobahn och Lützen dukade unga ledare fram frukost. Några ledare hade ett kort yogapass och rörelse för att stretcha ut stela ryggar och leder. Det gjorde susen inför morgonbön om andra Tystnadspärlan i Frälsarkransen. En av konfirmanderna höll en miniföreläsning om 30-åriga kriget, slaget vid Lützen, Gustav II Adolf och hans död samt den uppstoppade stridshingsten Streiff i Livrustkammaren på Stockholms slott. Musikquizet som unga ledarna höll var kul! Bussarna landade slutligen via München på Hotell Brenner i Alperna. Skönt att sova i en säng!

30 oktober

Vi lämnade alplandskapet bakom oss med konfirmandernas önskelåtar och såg alltmer av Italiens brända färgtoner. Vi passerade Florens med på håll och nu började det skymma och fullmånen lyste vänligt. Till slut anade vi Assisis kända siluett med basilikan mot den djupblå himlen. Äntligen framme!

31 oktober

Vi gick till Fransiskusbasilikan med guiden Eva och fick höra mer om Jesus, Fransiskus och Klara. Efter stadsrundtur undrade vi över Goodly play berättelsen Skapelsen, skapade fritt med färg och form och dramalek. På kvällen vandrade vi backe upp och ner på Assisis kullerstenar och eftersom det var Alla helgons dag med fest- och halloweenstämning och på kvällen firade vi Fransiskusmässa i hotellets kapell.

1 november

Vi förberedde oss inför studiebesöket på Sachsenhausen genom att ha en temadag Ont och gott. På kvällen såg vi filmen Pojken i randig pyjamas som handlade om koncentrationsläger itifrån ett barns perspektiv.

2 november

Blåklintbuss busschaufförerna körde oss till Nya Assisi där vi kunde shoppa matsäck inför hemresan. Vi besökte Fransiskus lilla dop kyrka som rymdes i kyrkan Santa Maria degli Angeli. Några ledare gick vilse men en snäll taxichaufför körde dem rätt. På eftermiddagen lyssnade vi och ställde frågor till en fransiskanerbrodern Theodor.

3 november

På förmiddagen vandrade vi. Det var 20 grader varmt och soligt. Olivträden doftade och vi såg blommor och fjärilar. Målet var den fridfulla lilla kyrkan San Damiano och Klara- klostret. Här Fransiskus fick sitt uppdrag av Jesus att bygga kyrka. På kvällen klev vi på bussarna för en natts sömn.

4 november

Efter frukost på MC Donalds var vi snart framme i Berlin/Oranienburg. På eftermiddagen blev vi guidade på koncentrationslägret Sachsenhausen. Dyster plats men ack så aktuell i dessa tider.

5 november

Efter frukost var det dags för sista etappen hemåt. Allt gick bra och när vi landade i Helsingborg kunde flera av oss inte låta bli att sjunga Du är helig du är hel! 21.20 Landade bussarna i Ekholmen. Skönt att vara hemma igen!