Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Linköpings domkyrkopastorat Besöksadress: Ågatan 40 , 58222 Linköping Postadress: Box 2037, 58002 Linköping Telefon:+46(13)303500 E-post till Linköpings domkyrkopastorat

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Projekt: Hållbar utveckling -Molnet

Terminsavstämning ht 2018

Projektet startade med att barnen fick träffa masken Maskrid. Vi fick även ett brev av Maskrid, där hen skrev och bad oss om hjälp att plocka upp skräpet i skogen så att maskarna inte skulle skada sig på det. Barnen plockade en stor säck med skräp, som vi tog in och tittade tillsammans på. Frågan uppstod kring skräpet: Vilket skräp ska vi egentligen plocka upp och plocka in? Vad är ett skräp?

Vi satte fast några utvalda saker av skräpet på en planka och grävde ner på förskolans gård. Barnen kom överens om att den skulle vara nedgrävd i 30 dagar. De fick också skriva och rita sina hypoteser kring vad de trodde skulle hända med skräpet efter de 30 dagarna.

Parallellt med detta fick barnen i uppdrag att arbeta med återbruksmaterial och skapa utsmyckning till den kommande familjemässan. Vi hämtade också upp skräp från förskolans egna sorterade återvinning för att ”man kan göra nytt av gammalt” som ett av barnen uttryckte det. De skapade bland annat hus av återbruksmaterialet.  Och vi iordningsställde en station för just återbruksmaterial i ateljén.

Vi har väckt en tanke kring förståelsen att vi människor kan påverka naturen.
Vi ser att barnen förstår begreppet hypotes.
Vi ser att barnen har en förståelse för hur vi kan återbruka olika material samt använda naturmaterial.
Vi ser att barnen kan fantisera kring var ”skräpet” tidigare varit- se ett samband mellan ting och skräp genom att skriva berättelser om utvalt skräp som vi hittat och plockat upp.
Vi ser att barnen har utvecklat sin förtrogenhet kring att känna igen olika material såsom plast, papper och metall. Vi ser att barnen klarar av att sortera olika material utifrån sin förtrogenhet.