Projekt 2018/2019: Hållbar utveckling

Avdelningen Fjädern

Projektsammanfattning

Barnen på Fjädern har i projektet utforskat och tagit del av vatten i dess olika former med hjälp av sina sinnen. När vi jobbade med sinnet känsel såg vi att barnen använde hela kroppen för att utforska hur vattnet känns. Är det någon skillnad om jag känner med handen eller foten? Vilka andra kroppsdelar kan jag använda? Hur känns kallt kontra varmt vatten mot de olika kroppsdelarna?

Det sinne som barnen visade störst intresse för var smak. Barnen har fått både lukta och smaka på vanligt vatten, is, kolsyrat vatten samt gurk-, mango-, rödkåls och citronvatten. Vi såg att barnen ville smaka på vattnet även om det luktade eller såg konstigt ut. För att försöka ge barnen en förståelse för att alla människor behöver rent vatten, men inte har tillgång till det valde vi att; läsa sagor om vatten och titta på bilder om vatten i andra länder. Barnen har också gjort iordning två terrarier där det ena innehöll fiskar och det andra skräp som barnen själva plockat. Barnen har återkommit till terrarierna och berättat för varandra om vad som händer när fiskar bor i smutsigt vatten och om vad som kan hända om man dricker det smutsiga vattnet. Vi har sett att barnen har fått en förståelse och förtrogenhet för smutsigt vatten genom att dom har lekt att dom blivit sjuka av det smutsiga vattnet, samt svarat på enkla frågeställningar om vatten. Vi har tittat på och pratat om jordgloben tillsammans och barnen vilket gett dem en insikt om vad som är hav och land. Genom sagan om Akim och Fia (egenskriven saga) har barnen fått en viss uppfattning att det finns fler länder än Sverige och att alla människor inte har så mycket vatten som vi. Barnen har lekt och använt sin fantasi till att resa till Afrika.

När vi jobbade med sinnet syn tog vi vara på barnens tidigare intresse och hypoteser om vattnets färg. Barnen tyckte att vatten var vitt, rött eller blått och en del tyckte att det inte hade någon färg alls. Barnen har fått måla med iskuber, måla på snö och färga vatten.

Barnen har med hjälp av sinnet hörsel fått lyssna på toalett som spolar, vattenkran som rinner, duschen, ljudet av när vi blåst såpbubblor samt när vi hällt vanligt vatten och kolsyrat vatten i en skål. De har genom att få lyssna på olika vattenljud på Ipaden kunnat berätta om vad de hört. De har fått använda sin fantasi och rita vattenljudet de hört.

Barnen tog med sig bilder och berättelser från när de använt vatten i sitt hem. Dessa berättelser fick barnen själva berätta och vi spelade sedan in dem som ljudfiler.