Foto: Fredrik Olofsson

Nytt liv – ny församlingsinstruktion

Nu finns en ny församlingsinstruktion för Domkyrkopastoratet och Tannefors blivande församling.

Nu finns det en ny församlingsinstruktion för hela pastoratet i Linköping och för Tannefors blivande församling. Du kan läsa den del som är aktuell för Tannefors nedan. Tannefors församling bildas 1 januari 2022. Nedan kan du läsa den del av församlingsinstruktionen som berör Tannefors.

Ungdomar står runt ljusbärare

Den geografiska församlingen

Tannefors är en stadsdel öster om Stångån i centrala Linköping, till största delen byggd under 30- och 40-talet. Majoriteten av husen är flerbostadshus men det finns också̊ småhusbebyggelse. Stadsdelen har en hög andel ensamhushåll. Tannefors växar med flera nyligen genomförda, pågående och planerade bostadsprojekt. Längs Nya Tanneforsvägen finns ett utvecklat affärsstråk. Inom stadsdelen finns ett antal arbetsplatser inom industrisektorn, bland annat Saab som är kommunens största företag. I området ligger också̊ Linköpings flygplats. Kallerstad och Stångebro är idag stadsdelar med få boende och många arbetsplatser. Här planeras för en utbyggnad när det gäller bostadshus. Förutom företag av olika slag finns här också̊ Stångebro sportfält med evenemangshallen Saab Arena, Linköpings Arena och en nybyggd brandstation. Ett nytt resecentrum planeras i den sydvästra delen av Stångebrofältet.

Tannefors kyrka

I Tannefors byggdes 1964 en för den tiden typisk stadsdelskyrka med intilliggande församlingshem. Det skedde med en avsikt att vara stadsdelens och församlingens mötesplats där man får känna sig hemma. Tannefors kyrka är, med sitt särskilda arkitektoniska uttryck, en distinkt markör i stadsbilden. Kyrkan har särskilda konstnärliga kvalitéer och blev 1990 kulturhistoriskt skyddad.

Vad vill församlingen?

Församlingen i Tannefors vill, inspirerad av Jesus kärlek och med Andens kraft, verka hoppfullt i Guds skapelse. Barn och ungas delaktighet är viktigt för församlingslivet. Musik- och körlivet, med bland annat en stor gospelkör, ska även fortsättningsvis bidra till och vara en självklar del i söndagens gudstjänst.
Under de närmaste åren ska Tannefors bli en självständig församling som ska utveckla sin livspuls och fortsätta vara en lokal missionsstation i Guds världsvida kyrka. Den nya församlingsbildningen kommer att stärka det lokala gudstjänst- och församlingslivet. Församlingen ska fortsätta utveckla söndagens mässa så att den karaktäriseras av hopp, glädje och delaktighet. Församlingen ska fortsätta vara en plats för bön, förbön och upprättelse. Den ska agera, både lokalt och globalt inför orättvisor samt vara en aktiv deltagare i stadsdelen och utveckla den tillsammans med andra lokala aktörer.

En prioritering:

Prioriteringen under de närmaste åren är att fördjupa församlingslivets fyra grundläggande dimensioner, mission, gudstjänst, undervisning och diakoni, för att kunna verka som en levande församling.

Vad är en församlingsinstruktion?

En församlingsinstruktion är ett dokument som berättar vad församlingen vill göra och vill satsa på. Det är ett framtidsdokument. Det ska varje församling ha och ska förnyas vart 4:e år.
I processen att ta fram en församlingsinstruktion träffas förtroendevalda, församlingsbor och anställda för att gemensamt skapa en instruktion. Dokumentet är bindande för församlingens framtida liv.