Klart du är med?

Att tillhöra Svenska kyrkan är inte bara ett i mängden av alla våra medlemskap. Domprost Peter Lundborg delar sina tankar om att vara en del av kyrkan.

”Är du medlem?” Mannen i kassan frågar artigt och jag har ingen aning. Var det i Plantagen eller i Blomsterlandet som jag är medlem? ”Inga problem, vi kollar. Hur är personnumret?” Jag var inte medlem, inte i den affärskedjan. Situationen upprepas varje gång jag ska handla något, vare sig jag ska köpa blommor, livsmedel, verktyg eller kläder. Svårast har jag när det gäller apotek. Hur många olika apotekskedjor finns det egentligen och vad heter den där jag är medlem?

Vad handlar alla dessa medlemskap om? Visst kan det hända att jag får del av ett och annat extrapris, en speciell rabatt eller ett sms med ett trevligt erbjudande. Men jag har starka misstankar om att medlemskapet inte alls finns för min skull utan för butikens eller affärskedjans skull, där jag ska bli en trogen och god konsument.

När vi lever i ett samhälle med en sådan här medlemskultur är det lätt att medlemskapet i Svenska kyrkan kan missuppfattas. Att medlemmarna finns för kyrkans skull fast det är tvärtom. Kyrkan finns bara till för oss människor. Det är vi som är kyrkan. Vi är kyrkan som firar gudstjänst, bedriver undervisning och utövar diakoni och mission. Här handlar det inte om medlemskap utan det handlar om Guds löfte till dig och mig, Gud som har skapat dig ger löftet genom Jesu ord: ”den som kommer till mig skall jag inte visa bort.” Därför är inte frågan om medlemskap relevant när vi firar gudstjänst och delar bröd och vin i nattvardens måltid, bjuder in till musik och undervisning eller möter den som behöver någon att tala med när livet är svårt. I alla dessa sammanhang är det ingen som frågar ”är du medlem”, utan här gäller bara orden: KLART DU ÄR MED!

peter lundborg

Domprost i Linköpings domkyrkopastorat