Utomhussång vid äldreboenden

Nyhet Publicerad Ändrad

På Skärtorsdagen besöker församlingen äldreboendena i Lindesberg för en stund av sång och musik, men eftersom det är stängt för besök kommer musiken att flöda från innergårdarna.

Sångandakterna på hemmen har sedan några veckor tillbaka legat på is på grund av restriktioner kring corona-smittan, men musiker Sofia Nordlund och sjukhuspräst Cristina Åström saknar kontakten med de äldre, och besöken har också uppskattats mycket av de boende samt personalen.

Nu när vårvärmen ska komma till Bergslagen och påsken står för dörren, har de båda arbetskamraterna efter samrådan med enhetschefer på boendena kommit fram till en lösning. Nu ska det bjudas på sång och musik på utegårdarna. Fönster och dörrar kan öppnas och musiken får sprida glädje utan närkontakt.

På Skärtorsdagen den 9/4  klockan 10.30 besöks Ågården. Då sjunger man utomhus, om det behövs både på baksidan och framsidan av huset så alla ser.

- På eftermiddagen klockan 14 gör vi samma procedur på Källgården, berättar Cristina Åström, och  veckan därefter, den 16 april klockan 10.30 får Grönboda i Storå besök av oss. Vi planerar också ett besök utanför Tallåsen.

Mycket av kontakterna med de äldre i församlingen sker nu i form av telefonsamtal, men att hitta en säker lösning för att fortsatt ha sångandakter med de äldre känns glädjande.

- Det här känns verkligen bra, att kyrkan kan komma till dem, särskilt nu i oroliga tider, säger Cristina och Sofia.

Sofia leder kören Andra Ord, och kommer eventuellt att få med några körsångare med som förstärkning i sången.

Om det mot förmodan blir regn kommer det hela att skjutas framåt i tiden.