Foto: Maria Lindstedt

Ingmarie kokade soppa för årets julkampanj

Gott initiativ för Svenska kyrkans stora julinsamling.

Ingmarie Larsson i Lindesberg tog ett fint initiativ för att samla in pengar till årets julkampanj "En flicka är född". Under två tisdagar serverade hon nämligen sopplunch hemma i köket. Biljetter såldes via församlingens expedition. Hela beloppet skänktes till årets julinsamling.

Ingmarie kokade linssoppa, bakade matbröd samt en delikat lingonefterrättskaka vackert dekorerad med lingonkvistar. Tillsammans med färska tallkvistar på bordet och röd julduk uppstod en härlig julstämning. Det blev ett initiativ som gladde på flera sätt.

Ingmarie planerade initiativet i god tid för att det inte skulle krocka med soppluncherna på församlingshemmet. Dessutom köpte hon linser och kryddblandning i Addis Abeba, Etiopien, som hon nyligen besökte med en resa organiserad av Svenska kyrkan.

- Jag tänkte dessutom att det kunde vara trevligt att laga soppa till flera personer istället för att sitta ensam och äta lunch, berättar hon.

Årets julkampanj

Läs mer om årets julkampanj: https://www.svenskakyrkan.se/internationelltarbete/julkampanjen

Se vilken vacker dessert Ingmarie bjöd på!