Byggstart i augusti för generationslekplats

Samarbete skapar upplevelser för alla åldrar nedanför församlingshemmet i Lindesberg.

Generationsparken ligger mellan Församlingshemmet och Strandpromenaden i Lindesberg.

Nu är det klart för byggstart av den nya lekplatsen i Generationsparken nedanför Församlingshemmet i Lindesberg. Byggandet startar i augusti och beräknas pågå ett par månader med officiell invigning på LindeDagen i maj 2019.

Lekplatsen byggs av Lindesbergs kommun med ekonomiskt stöd från Lindesbergs Rotaryklubb (genom LindeDagen) och Linde bergslags församling som även upplåter mark för lekplatsen nedanför Församlingshemmet.

Noaks Ark bekostas av församlingen och Rotary

Rotary och församlingen bidrar med finansiering av ett av lekredskapen i generationslekplatsen - en Noas Ark. I övrigt kommer lekplatsen att få lek- och upplevelsestationer som passar både små och större med allt från rutschbana och vattenlek till ”skateboardgunga” och ”humsten” - och en trivsam miljö med sittplatser och grönytor för alla generationer.

Ett resultat av god samverkan

- Med generationslekplatsen skapar vi en levande och trevlig mötesplats för både barn och vuxna efter Strandpromenaden i centrala Lindesberg, säger Irja Gustavsson, kommunalråd i Lindesbergs kommun.

- Samtidigt visar projektet värdet av och styrkan med samverkan - i det här fallet mellan kommun, församling och den ideella sektorn genom Rotary.

- Genom LindeDagen har vi skapat en trevlig och årligen återkommande folkfest i Lindesberg - och genom bidragen från våra utställare kan vi nu också hjälpa till att skapa en trevlig mötesplats efter Strandpromenaden, säger Sture Åtterås i Lindesbergs Rotaryklubb.

Trivsam mötesplats för alla åldrar

Bengt Isman, ordförande i kyrkorådet för Linde bergslags församling kommenterar satsningen:

- Genom att upplåta vår mark nedanför Församlingshemmet kan vi bidra till att vidareutveckla den lekplats som redan finns på kommunens mark efter Strandpromenaden - och därmed bidra till att skapa en trivsam mötesplats för alla åldrar.

Lek- och upplevelsestationer som passar in i miljön

Den nya generationslekplatsen har ritats och planerats av Arne Tschentscher - stadsträdgårdsmästare på Samhällsbyggnad Bergslagen.

- Området nedanför Församlingshemmet med sin stora nivåskillnad inbjuder till spännande lek- och upplevelsestationer som passar in i miljön - dels genom kopplingen till församlingen, dels genom den mineralsamling som redan finns på plats, förklarar han.

Generationslekplatsen har en budget på 1,4 miljoner kronor varav Lindesbergs Rotaryklubb och Linde bergslags församling svarar för drygt 0,3 miljoner kronor.

I mitten av augusti påbörjas arbetet, enligt Arne Tschentscher. Enligt tidsplanen ska lekplatsen vara i stort sett färdig under oktober - med reservation för eventuella arkeologiska fynd på området eller leveransförseningar av lekredskap. När tjälen gått ur marken i vår ska häckar planteras så allt ser snyggt ut till invigningen i maj.

Den nya lekplatsen i Generationsparken nedanför Församlingshemmet i Lindesberg kommer enligt planerna att fyllas med dessa lek- och upplevelsestationer (med reservation för eventuella ändringar):
1) Tubrutschbana i slänten; 2) Gårdspump för vattenlek; 3) Lekskepp Noas Ark
4) Hummsten för ljudupplevelse; 5) Parabol för ljudupplevelse; 6) Stort lekhus
7) Snurrlek; 8) Skateboardgunga
Området nedanför Församlingshemmet med sin stora nivåskillnad inbjuder till spännande lek- och upplevelsestationer som passar in i miljön.