Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Ledig tjänst

Är du präst och vill arbeta Kristuscentrerat, utåtriktat och med ungdomar?

Pastoratet har under ett par år drivit ett missionsprojekt i syfte att både rusta församlingarnas aktiva i sin missionerande uppgift och finna nya vägar att nå människor i bygden med Kristus. Samtidigt har Fuxerna-Åsbräcka församling, dit tjänsten i huvudsak är förlagd, sett en kraftig tillväxt i vardagsverksamheten, inte minst bland nyanlända och barnfamiljer. Nu är det dags att ta stegen vidare och församlingen befinner sig nu i en spännande omvandlingsprocess.

I din tjänst som präst kommer du därför att ha som en av dina fokuspunkter att fortsätta utveckla arbetet så att församlingen alltmer möter människorna i Lilla Edet i deras livssituationer och vardag – för att leda dem in i en levande relation med Kristus och in i församlingens liv. Parallellt kommer du också att arbeta för att koppla vardagsverksamheten starkare in i församlingens gudstjänstliv. I stor utsträckning får du tillsammans med övriga medarbetare forma hur denna väg ska fortsätta gestalta sig.

I din tjänst kommer du även att ansvara för pastoratets konfirmand- och ungdomsarbete, ett arbete som alltmer görs i team, och som även det i hög utsträckning handlar om att nå nya människor med Kristus. Du kommer ha pastoralt ansvar i Fuxerna-Åsbräcka församling och framför allt tjänstgöra i sedvanliga prästerliga uppgifter där. Viss möjlighet att själv påverka tjänstens utformning finns.

Fuxerna-Åsbräcka församling omfattar Lilla Edets tätort med omkringliggande landsbygd och har två kyrkor – Fuxerna kyrka i tätorten och Åsbräcka kyrka nio kilometer utanför. I Fuxerna kyrka finns ett rikt gudstjänstliv såväl vardag som helg.

Vi söker dig som

• har ett hjärta för människor och längtar efter att möta och leda människor närmare Kristus i sina liv, i vardag och helg
  • har vilja och förmåga att fortsätta utveckla och bygga församling med mötet med Kristus i söndagens högmässa som centrum
  • har lätt att få kontakt med människor i alla åldrar och förmåga att föra dem närmare trons centrum
  • kan göra en prästs alla uppgifter i trohet till Jesus och möta människor i alla åldrar
  • vill arbeta för att koppla samman en växande vardagsverksamhet med gudstjänstlivet

Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten och förmågan att arbeta såväl självständigt som i nära samarbete med andra utifrån det givna uppdraget. Erfarenhet av arbete med integration och mission i lokalsamhället, med konfirmander, ungdomar, barn och familjer, med församlingsutveckling och arbete i församlingsprästens alla delar är meriterande.

Tjänsten förutsätter körkort och tillgång till bil. Tillträde efter överenskommelse. Vi ser gärna att den som erhåller tjänsten delar församlingens liv också lediga söndagar.

Upplysningar: kyrkoherde Marcus Stille, 0520-49 47 02.

Facklig företrädare, KyrkA: Ib Pihlblad, 0703-06 66 44.

Välkommen med din ansökan inkl. löneanspråk till lillaedet.ansokan@svenskakyrkan.se.

Sista ansökningsdag: 21 april 2021.