Altaret i Hovmantorp kyrka
Foto: Anneli Ahtee

Fira gudstjänst

Att upptäcka gudstjänsten, det som sker, sägs och sjungs, är en möjlighet att se sitt eget liv i ett större sammanhang.

Digitala gudstjänster

I Guds tjänst

Mitt i det som är livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. I gudstjänsten får vi hjälp att tolka våra liv och möta Gud. Men gudstjänsten är också ett tecken på och uttryck för kyrkans tro och närvaro i samhället.

Fönstervägg i Lessebo kyrka
Fönstervägg i Lessebo kyrka Foto: Anneli Ahtee

Att upptäcka gudstjänsten, det som sker, sägs och sjungs, är en möjlighet att se sitt eget liv i ett sammanhang. Trots det kan orden och det som sker i gudstjänsten vara ovant om du är ovan gudstjänstfirare. Ge gudstjänsten tid. Du är alltid välkommen att fråga om du undrar något.

Söndaglig gudstjänst

Varje söndag firas gudstjänst eller mässa i minst två av pastoratets fyra kyrkor. Se kalendariet för mer information. Dessutom firas regelbundet flera olika former av gudstjänster, mässor och andakter under veckorna. Vi ses i gudstjänsten!

Någon spelar kyrkorgel.

Lunchmusik

En andningspaus mitt i veckan framförd av församlingens musiker med vänner

Ett barn ritar med kritor på ett papper.

Ha kyrka hemma med barnen

Om inte barnen kan gå till kyrkans barngrupper, kommer kyrkan hem till dig!

En man sitter med en flicka i knät. Han har händerna runt flickan i bön.

Andakt

Tvekar du inför att delta i kyrkans verksamheter under pandemin? Här följer förslag på några dagliga andakter att hålla.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.