Tändsticka som tänder ett släckt ljus.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Tänd ett ljus kl 19:00

Att förmedla hopp är något som många verkar göra och som vi alla behöver. Vår vänförsamling i Gloucester tänder ljus för oss från och med Jungfru Marie bebådelse dag. Gör det för dem och alla andra du tänker på. Guds ljus är alltid starkare!

I vårt vänstift i England har Engelska kyrkan ställt in alla gudstjänster och sammankomster som åtgärd att bromsa spridningen av coronaviruset, Covid-19.

“Tack och lov är det endast är ett fåtal i vår församling som insjuknat, berättar Steven Peachey från Glocester. Från och med söndagen den 22 mars, Jungfru Marie bebådelse, kommer församlingsbor att tända ett ljus klockan 19:00 och placera det i fönster som ett tecken för solidaritet med varnardra och en påminnelse att Guds ljus är alltid starkare .

“När vi tänder ljus i Bishopscourt kommer jag också att tända ett för våra bröder och systrar i Västrås och i Sverige” skriver biskop Rachel.

“Eftersom ljus är så populärt i Sverige tänkte jag skicka vidare denna uppmaning till er och jag kommer definitivt tända ljus och tänka på våra vänner i Leksand Pastorat, fortsätter Steven i sin hälsning till vår Kyrkoherde Christina Engqvist

Så låt oss följa vännerna i England. Tänd ett ljus i ditt fönster kl 19:00 varje kväll. Om du vill, kan du be en bön, med eller utan ord. och låt ljuset ingjuta hopp.