Presenningsikoner av Mats Hermansson
Foto: Mats Hermansson

Presenningsikoner

Utställning i Leksands kyrka Ikon-inspirerade bilder av Mats Hermansson , konstnär och präst. Slagmetall, slitna presenningar med känsla från ikonernas värld. 7 juni – 23 augusti, 2020

Vernissage

Mats Hermansson , präst och konstnär ställer ut ikoninspirerade bilder i Leksands kyrka. Söndag den 7 juni kl. 12.30 invigs utställningen direkt efter söndagens friluftsgudstjänst i Leksands Hembygdsgårdar.

Mats hermansson som medverkar även i gudstjänsten  berättar och svarar på frågor om och kring bilderna.

Presenningsikoner

Bilderna som är enkla till form och komposition innehåller  en del av det ikonmåleriets lagbundenhet. De är målade på gamla lappade och lagade preseningar, därav titeln på utställningen.

”Jag målar inte ikoner. Det känns angeläget att säga det tydligt. Jag är på tok för otrogen och experimentell i mitt målande för att platsa i ikonmålarnas skara. Däremot är jag sedan ungdom fascinerad av ikonmåleriet.” skriver Mats i sin presentation.

Böneliv och handling

Mats Hermansson fastnar ofta för ikonbildens händer. ”Ofta lyfter jag ut dem och beskär runt omkring. Jag gillar händer som välsignar, vinkar, hälsar, uttrycker omtanke och bryr sig. Händerna är fortsättningen på vårt böneliv. När bönen lämnat vår tunga så har det blivit en fråga också för vår hjärna och – för våra händer. Bön är inte bara ord utan också en del av ett kristet handlingsprogram.”, förklarar han.

Om konstnären

”Att måla är rekreation för mig.” säger  Mats Hermanson. Till professionen är han präst. Bilderna  är målade på lediga stunder, framförallt på somrarna  i Småland,
Förnärvarande satsar Mats Hermansson bildskapandet på heltid.  Hans bilder har ställts ut i Skara, Strängnäs och Linköpings domkyrkor men även i Dortmund, Tyskland, Betlehem, Palestina och Svenska kyrkan i New York och London.

Om du har frågor ta kontakt med konstnären, Mats Hermansson:
Mobil: 070 34139 10
e-post: mats.hermansson@svenskakyrkan.se