John Sund  läser ur Bibeln

Påskens digitala andakter

Här samlas påskhelgens förinspelade andakter från år 2020 .

Andakter under påsken

Tre förinspelade andakter från Leksands kyrka publiceras under Skärtorsdag, Långfredag samt Påskdagen som alternativ för den som väljer att stanna hemma.  Andakterna har premiärvisning i våra kanaler på sociala medier . Samtliga  andakter och betraktelser är textade oc är cira 5-7 min

(Facebook , Kyrknyckeln samt  Leksands pastorats Youtube kanal).

Digital andakt på skärtordagen

Andakten premiärvisas den 9 april kl. 18:30 Leksands pastorat You Tube kanal

John Sund, präst i Leksands församling, läser ur Matteusevangeliet kapitel 26, vers 17-30 . .  Anna Karin Dannehag spelar trad. "Leksandsvisan"  (trad.) .

Skärtorsdagen firas till minne av den kväll när Jesus för sista gången äter tillsammans med sina lärjungar och instiftar nattvarden.

Digital Andakt på Långfredagen

Andakten premiärvisas den 10 april kl 11:00
Se andakten, Leksands pastorat Youtube kanal

John Sund, präst i Leksands församling, läser ur Matteusevangeliet kapitel 27, vers 32-56.  Anna Karin Dannehag spelar trad. "Cantilena" av Erland von Koch. på flöjt.

Lågfredagens symbol är Korset-det främsta kristna tecknet. Det visar på hur stor Guds kärlek är till oss människor. Gud går i döden för vår skull. Genom korset besegras ondskan och vi blir försonade med Gud.

Digital andakt på Påskdagen

Andakten premiärvisas den 11 april kl 11:00 (länk till andakten)

John Sund, präst i Leksands församling, läser ur Matteusevangeliet kapitel 28, vers 1-20. Mikael Boström Eric' spelar orgel.

Påskdagen infaller den tredje dagen efter Jesu död på korset. Han uppstår från de döda.  Kvinnorna kommer till graven för att smörja kroppen enligt sed men stenen bortrullad och Jesus är inte där. Uppståndelsen är kärnan i vår kristna tro.