Första adventsljuset tänds
Foto: Ingrid E del Castillo

Andakter i advent

Årets adventsandakter 2020 finns samlade här. Advent betyder ankomst – vi väntar på Jesus som ska komma. Under julen firar vi att Gud blev människa.

Andakt, första advent

Förinspelad andakt på cirka 14 min.  Tenoren Anders J. Dahlin sjunger ”Comfort ye my people” ur Händels oratorium, "Messias" och ”Bereden väg för Herran” Bodavarianten på psalm 103 . Jonatan Sjögren läser ur Matteusevangeliet 21:1-9. Hedvig, Torneman Park tänder adventsljuset och läser degens bön. Betraktelse gör Rebecca Klitgaard Nelson, präst i församlingen.

Första advent  finns även på Youtube ( textad)

Andakt andra advent

Andra advent John Sund vid öppna spisen
Foto: Ingrid E del Castillo

Förinspelad andakt på ca 8 min. Vi befinner oss i Leksands prostgård vid den öppna spisen där en härlig brasa sprakar. ”Det är en allvarsam söndag under adventstiden och det är ju som så att allvar och glädje blandas: Allvar inför tidens slut och glädjen inför mötet med Jesus Kristus, säger prästen John Sund” . Medverkande musiker är Jennie Liss, på flöjt och Fumiko Okino , piano

Andra advent finns även på Youtube ( textad)

Andakt, tredje advent

Luciakrona på köksbord vid öppen spis
Luciamorgon Foto: Ingrid E del Castillo

Förinspelad andakt från Djura kyrka med Lucia och hennes lilla följe. I sakristian värmer det från den öppna spisen och Lotta Eriksson, präst i församlingen, håller dagens betraktelse. Idag uppmärksammas två personer i kyrkans historia, nämligen Johannes döparen och Lucia. Båda håller fast vid tron på Gud även om det kostade dem livet. Djuras barnkör skulle ha medverkat i bild men på grund av rådande restriktioner har man inte kunnat sjunga alla tillsammans . Barnen har istället fått sjunga enskilt och sedan har allt pusslats ihop till fina sånger. Två av dessa i hör vi klippet. Musiker är Ulf Skagerstam, Fredrik Sievert, ljudtekniker.

Tredje advent finns även på Youtube ( textad)

Andakt, Fjärde advent

Klippet publiceras klockan 11 :00 söndag 20 december

Christina Engqvist håller andakt, fjärde advent
Christina Engqvist håller andakt, fjärde advent Foto: Ingrid E del Castillo

Vi firar fjärde advent och fokus ligger idag på Maria. " I Leksands kyrka har vi fått ta emot en marionett* som föreställer Maria, en avbildning av en medeltida träskulptur från 1100-talet som kommer från Viklau kyrka på Gotland. Ursprungligen hade hon Jesusbarnet i sin famn. Nu sitter hon här, utan barnet, för honom väntar vi just nu på.", säger Kyrkoherde Christina Engqvist som håller dagens andakt. I klippet medverkar tenoren Anders. J . Dahlin och Mikael Boström, Eric' på piano. Klippet är drygt 11 minuter.

*Marionett madonnan är tillverkad av marionettmakaren Michael Meschke ( läs mer www.michaelmeschke.com). I Klippet ser vi även en relief föreställande Madonna med jesusbarnet av glaserad terrakotta av Luca del a Robbia (1399-1482). Verket donerades av Hilda Munthe 1950.

Fjärde advent finns även på Youtube, (textad)