Sociala medier och pressmeddelanden

Visa upp innehåll från Facebook, Twitter, Instagram, bloggportalen eller RSS. Du kan också infoga ett flöde med pressmeddelanden från TT.

Visa innehåll från sociala medier

1. Klicka på plustecknet.
  2. Klicka på Sociala medier.
  3. Välj typ av innehåll, flöde eller post. Ett flöde visar upp allt som publiceras i den kanal du väljer. En post visar upp ett enskilt inlägg.

Välj vilken kanal du vill visa innehåll från:

Facebookflöde

Fungerar bara för flöden från Facebooksidor, inte från grupper.

1. Skriv in adressen till din Facebooksida.
  2. Välj om du vill visa händelser tillsammans med tidslinjen.

Facebookinlägg

Du kan bara infoga publika poster.

1. Klistra in sökvägen till inlägget. Den hittar du genom att leta fram inlägget (posten) på Facebook och klicka på datumlänken under kontots namn. Inlägget öppnas på en egen sida. Kopiera adressen i adressfältet från https:// till och med den långa siffran. Om det står något efter den långa siffran (t.ex. ?type=...) ska det inte tas med.

Problem att visa innehåll från Facebook

För vissa användare syns inget inbäddat innehåll utan det står bara och snurrar. Det kan bero på en säkerhetsinställning i webbläsaren som gör att Facebook inte kan göra det de vill (=visa upp inlägget eller flödet). Du som redaktör kan inte åtgärda problemet. För att det ska fungera måste användaren själv gå in i sin webbläsare och stänga av säkerhetsfunktionen "Hide ip address from trackers".

Twitterflöde

Ange adressen till den twitteranvändare du vill visa flödet från.

1. Skriv in inläggets ID. Det hittar du genom att logga in på Twitter och leta fram inlägget du vill ​infoga.
  2. Klicka på symbolen med tre punkter under inlägget.
  3. Klicka på Kopiera länk till tweet.
  4. Klistra in länken i CS, men radera sedan allt utom siffrorna i slutet.

Klistra in sökvägen till inlägget.

Bloggflöde

1. Välj vilken eller vilka bloggar du vill visa och klistra in url:erna.
  2. Om du vill visa flödet från en blogg kan du även filtrera det på kategori, tagg och författare.
  3. Skriv in en rubrik.
  4. Under flödet visas en knapp som besökaren kan klicka på för att komma till bloggen. Ange vad det ska stå på knappen och vilken adress man ska komma till om man klickar på den. Om flödet visar inlägg från flera bloggar kan knappen till exempel leda till bloggportalens startsida.

Bloggpost

1. Ange sökväg till inlägget.
  2. Ange en rubrik.
  3. Ange vad det ska stå på knappen under inlägget.
  4. Klistra in url:en till den sida på bloggportalen man ska komma till om man klickar på knappen.

1. Ge flödet en rubrik.
  2. Klistra in url:en till RSS-flödet.
  3. Välj om posterna i flödet ska visas med datum.
  4. Välj hur många poster som ska synas för besökaren.

Du kan också infoga ett RSS-flöde genom att infoga en lista på en sida.

Infoga flöde med pressmeddelanden

Med hjälp av funktionen Pressmeddelande kan du infoga pressmeddelanden från TT på din webbplats.

1. Gå till sidan där du vill ha flödet med pressmeddelanden.
  2. Klicka på plustecknet och välj Pressmeddelande.
  3. Under rubriken Publicerare: fyll i det sjusiffriga publicerings-id som matchar det flöde som du vill spegla från TT. Id-numret finns bland annat i url:en till pressrummet hos TT, till exempel: https://via.tt.se/pressrum/svenska-kyrkan?publisherId=1344892. Vill du infoga pressmeddelanden från nationell nivå fyller du i id 1344892.

Exempel på pressmeddelandeflöde på svenskakyrkan.se.

Vill du infoga ett nytt flöde måste du först anmäla id-numret till kanslistöd.

Fler inställningar

• Ange rubrik (valfritt)
  • Välj kanal. Välj en enskild kanal  från TT om du bara vill visa just den på en viss sida (till exempel på biskopens egen sida).
  • Språk: Pressmeddelanden hos TT går att sortera på språk. Det är förvalt att visa pressmeddelanden som är taggade med svenska. Du kan välja att visa enbart engelska pressmeddelanden på en sida genom att välja engelska istället.
  • Välj hur många pressmeddelanden som ska visas från början. Besökaren kan välja att visa fler.
  • Välj om du vill visa en sökruta där besökaren kan leta bland gamla pressmeddelanden.
  • Välj om du vill visa presspersonal.
  • Välj om du vill att det ska gå att prenumerera på pressmeddelandena i flödet.

Komplettera med egna länkar till pressarkiv och sociala kanaler

Funktionen kan inte visa pressarkiv hos TT eller flöden från sociala medier. Istället kan du lägga till separata länkar till pressarkivet och tipsa om de sociala kanaler som kan vara relevanta för journalister att följa. ​